Kristin: Trening er hennes sårt tiltrengte «friminutt» fra tøffe tak

 #egenreklame
Du må ikke har alvorlige psykiske lidelser eller være i en lengre og tyngre periode med psykiske problemer for å tenke på trening som medisin for hodet. Alle kan bli mer robuste og få det bedre i forhold til den psykiske hverdagshelsen ved å trene jevnlig.
Kristin, som har deltatt i onlinegruppen Trines Treningsglede for vektreduksjon siden våren synes faktisk at mental helsen er totalt avhengig av regelmessig trening. Og jeg er så enig.

– En god styrkeøkt gjør underverker for et slitent hode, forteller hun.

AKKURAT DENNE UKEN kan du MELDE DEG INN GRATIS for en måned og teste konseptet – les mer lenger ned. Siste frist for gratis innmelding er søndag 14.oktober kl 24.00– Meld deg på her nå! 

«PT hjem i stua»-tilbud

Kristin liker online-treningen med Trine godt og kaller det for et «PT hjem i stua»-tilbud. Hun har langsiktig perspektiv på treningen for å få en kropp i ulage tilbake i normaltilstand.

– Jeg synes opplegget er supert, variert og fint lagt opp, forteller hun.

Hun trenger å få «ferdige økter» servert, som hun har fått av PT før og som hun medlem får av Trine to ganger i uken – hovedsakelig live.

–  For meg er det veldig stor hjelp å slippe å «finne på sjøl», for da er sjansen for å velge bort eller velge noe lettere veldig mye mindre.

Å tilhøre en gruppe er dessuten positivt. Trening er til både glede og nytte, og hun understreker viktigheten – spesielt i utfordrende faser i livet.

– Jeg har blant annet vært gjennom en tøff periode med ungdommer som slet psykisk, og jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten trening i den perioden, deler hun.

– Det var mine sårt tiltrengte «friminutt» fra tøffe tak på hjemmebane, legger hun til.

En rusletur kan være nok

Å komme i gang med fysisk aktivitet eller holde i gang det kroppslige er et godt råd når man har tøffe tak og er under psykisk press.

NIH-professor Gunnar Breivik sa til meg i et intervju om trening, bekymringer og stress at en fysisk time-out kan hjelpe. Man blir ikke kvitt problemet men bytter omgivelser og får en pause unna presset og stresset. Det kan også forebygge at man blir sittende og gruble (som ofte gjør vondt verre). Han understreket at turer på tilsammen en halvtime om dagen i mange tilfeller kan være nok. Man kan altså gå tre turer ut på 10 minutter og få effekt.

Frisk luft, musikk og noe helt annet som krever din konsentrasjon kan også virke avkoblende, synes jeg.

♥♥♥

Tusen takk for at du delte Kristin. Med litt baggasje så stiller man faktisk sterkt. Det er så lærerikt å høre hvordan du nå lytter til kroppen, velger passelig med trening og er tålmodig, selv om det er veldig vanskelig. Med ditt langsiktige perspektiv og ukentlige investeringer i den fysiske og psykiske helsen, vil det gå veien. Du beviser dessuten at man kan trene, holde seg i form og sørge for en så god hverdag som mulig – uten å dra hjemmefra. Jeg håper vi sees en vakker dag. Fortsatt god trening – stå på! SLOW AND STEADY WINS THE RACE 🙂

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *