Ingvild: Styrketrening ga god drahjelp ut av lett depresjon

Hei 🙂 Jeg fortetter fokuset på psykisk helse og belyser de positive effektene av fysisk aktivitet på det mentale og på psykiske plager og lidelser.

I april da Ingvild begynte å trene styrke med «Trines Treningsgledes online styrketrening» var hun på vei ut av en periode med lett depresjon og angst. Hun hadde lagt på seg mange kilo over en tidsperiode.

– Treningen, sammen med et bedre kosthold og generelt høyere aktivitetsnivå, har gitt mer energi, økt trivsel, livskvalitet, og mestringsfølelse, forteller hun.

I følge Helsedirektoratet bør man benytte styrketrening både som forebygging og behandling av angst og depresjoner. Både aerob trening og styrketrening kan lindre symptomer ved psykiske plager og lidelser som dette. 30-40 minutters økter er å anbefale!

I takt med at kroppen har blitt sterkere har også hodet mitt blitt sterkere, synes hun.

– Treningen har definitivt effekt på psyken min, og jeg har gått fra å finne «gode» grunner for å la være å trene, til å ønske og prioritere det i hverdagen og finne smutthull for å faktisk få trent. Det er en stor endring, forteller hun.

– Styrketrening med Trine har vært et viktig element i å komme dit!

Er du interessert i Trines Treningsglede online styrketrening (for vektreduksjon)? Les om treningen her og MELD DEG PÅ på den blå knappen

Fra i morgen (Verdensdagen for psykisk helse) og ut søndag er det GRATIS INNMELDING for nye abonnenter (du trener gratis den første måneden!) Følg med på bloggen og mer info i morgen!!!

 Treningsfellesskapet og tilhørigheten

Miljøet i den lukkede Facebook-gruppen har hun hatt god utbytte av på veien til faste styrketreningsvaner og et sterkere hode.

– Å kunne dele erfaringer med de andre og ha muligheten til å stille spørsmål i gruppen og til Trine, har vært fint.

Hun synes treningskonseptet og treneren gir motivasjon, og ser flere fordeler ved å trene online.

– Det at vi er flere som deler når vi har trent gjør at jeg føler meg mer «forpliktet» til å trene, så det er lettere å prioritere det. Dessuten inspirerer Trine med nye øvelser, oppfølging og veldig ærlige og fine blogginnlegg.

Normal trener gir motivasjon

En «vanlig» trener gir treningslyst og gjennomføringskraft hjemme hos Ingvild.

– At Trine er «vanlig», med barn og hverdag og helseutfordringer og det hele, synes jeg gjør det lettere å motivere seg til å trene. At det er online og kan gjøres hjemme er dessuten en kjempefordel, det er mye lettere å komme seg i gang hjemme enn å måtte dra på treningssenter.

Hun synes hun har fått det bedre psykisk/mentalt av å få hjelp med den fysiske treningen og til å komme i bedre fysisk form.

– Ja, jeg synes definitivt det har hjulpet å få gode treningsprogrammer og inspirasjon, nettopp fordi det gir mestringsfølelse å kjenne at kroppen responderer og blir sterkere, noe som igjen påvirker selvfølelsen og humøret.

Hun trengte hjelp med hodet da hun var som lengst nede, og hun trengte hjelp med mat for å få et godt sammensatt kosthold. Og hjelp med treningen.

– Jeg trengte hjelp for å trene god og effektiv styrketrening hjemme. Samlet har det virkelig økt livskvaliteten, forteller hun.

Styrketrening motvirker depresjon

Styrketrening kan betraktes som klinisk behandling, konkluderer forskere med etter en stor gjennomgang av forskning som handler om nettopp dette at trening motvirker depresjon. Det skriver Forskning.no.

Analysen viser at styrketrening flere ganger i uka har en positiv effekt. Regelmessig treningen reduserer symptomene så effektivt at det regnes omtrent som like effektivt som medisiner, og har videre kvalitet som behandling ved depresjon.

Hvordan?

Resultatet av den nye metaanalysen viste at gruppen som drev styrketrening, fikk:

  • Bedre humør
  • Større interesse for aktiviteter av ulike art
  • Mindre følelse av verdiløshet

Videre viste resultatene at styrketrening har effekt på tvers av kjønn, alder, helsetilstand, øvelsene og forbedringene i styrke, og har størst effekt på moderat depresjon.

Takk for at du delte Ingvild, You did IT!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *