Sissel: Bruker trening mot stress

Sissel Sandvik Karlsen – som aldri trente styrke før – har trent regelmessig siden Trines første åpne gratissending med styrketrening på Facebook-siden Trines Treningsglede i mai 2016.

Hun har fått kjenne på psykisk og på sinnet hva trening gjør, i tillegg til alle de kroppslige og fysiske gevinstene.

– Humøret stiger! Jeg kjenner på lykkefølelsen. Når tøffe perioder i livet oppstår, som for eksempel sykdom, ser jeg ikke så mørkt på ting og jeg tåler mer psykisk enn før, forteller hun.

Treningen gjør henne gladere og mer fornøyd. Hun registrerer at optimisten titter frem i henne og at overskuddet kribler i kroppen.

– Overskuddet er noe jeg kjenner noe vanvittig på, og treningsgleden, sier hun.

Hun har ikke vært sykmeldt siden hun startet å trene fast med «Trines Treningsglede online styrketrening», som du kan lese mer om her.

Du kan bli med ved å MELDE DEG INN HER 

TILBUD DENNE UKEN – OBS!! Jeg gjør oppmerksom på at alle nye abonnenter får GRATIS innmelding og deltakelse første måneden ved å melde seg inn på onsdag (Verdensdagen for psykisk helse). Tilbudet varer ut uken tom søndag kl 24.00.  

– Med en trent kropp så kjenner jeg meg sterkere inni også, oppsummerer hun.

Etter å ha trent fast og drevet med styrke med Trine i over to år opplever Sissel at fysisk aktivitet dessuten hjelper mot stress og bekymringer. Hun får mer ro, tilfredshet og klarere tanker, og bruker treningsøkter nærmest strategisk når «symptomene» kommer snikende.

– Kjenner jeg uroen og stresset stige i meg, hodepinen nærme seg og at kroppen er tung, så har jeg kommet så langt nå at en runde på ellipsemaskinen etterfulgt av styrketrening med Trine gjør masse positivt med meg der og da. SÅ DA GJØR JEG DET! Og det er jo det beste av alt, deler hun stolt.

Heiagjengen i gruppen til Trine gir ekstra drahjelp, motivasjon og hjelp og er med på å gjøre treningen til noe lystbetont og uunnværlig.

Har støtte i forskningen

Å mosjonere eller trene er ikke nødvendigvis det første man tyr til når livet byr på utfordringer og stressende hendelser eller perioder, men er et fornuftig grep. I en artikkel jeg skrev for VG dagen etter 22.juli rådet en professor ved NIH alle berørte til å ta en aktiv time-out. Det fordi bevegelse og aktivitet hjelper på bekymringer og stress, i følge professoren som selvfølgelig har forskning støttende bak seg.

Han viste til en rekke studier som tyder på dette og forklarte at fysisk aktivitet påvirker hvordan man har det positivt (også i den ekstreme stress-situasjonen som var da).

– Det er ikke tilfeldig at man i psykiatrien har fysisk aktivitet som en viktig ingrediens i behandling av mange psykiske lidelser, sa den tidligere rektoren ved skolen til VG.no da.

Det å drive med fysisk aktivitet og holde i gang i utfordrende perioder i livet, vil gjøre det lettere å fungere normalt og evt komme tilbake til normalfunksjon hvis noe har «satt en ut av spill».

Slik hjelper fysisk aktivitet på stress og ved bekymringer: kilde gunnar breivik

  • Drar du på trening eller ut for å mosjonere så er det det samme som at man har noe å gjøre og kan unngå forverrende tankespinn og vond grubling.
  • Å holde seg i gang med fysisk aktivitet viktig for å få det bedre, fungere bedre og gjenvinne normalfunksjon etter «kriser».
  • Både kroppen og sjelen trives bedre når vi er aktive og i bevegelse, det er naturlig.
  • Å drive med trening og fysisk aktivitet bygger opp om det å fungere fysisk – som er et viktig grunnlag i en hver situasjon i livet.
  • Uten trening og bevegelse mangler vi noe, vi er mest oss selv og på vårt mest lykkelige når alle sider ved oss er i bruk.
  • Hvis man rammes av en situasjon/krise som er uklar, uavklart og uforutsigbar, kan noe fast og konkret som trening eller en aktivitet være et holdepunkt som kan hjelpe en til å holde seg oppe og fungerende.
  • Også for å få en bedre plattform til å håndtere eventuelle senere traumevirkninger, som posttraumatisk lidelse, angst eller depresjon, oppfordrer man til å holde kroppen gående nå.

Kilde og inspirasjon: Professor Gunnar Breivik

Husk at en rusletur kan være nok!

Følg med i morgen for flere innlegg om fysisk aktivitet og psykisk helse og få flere inspirasjonshistorier

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *