Slik hjelper fysisk aktivitet på det psykiske!

Mennesket

, som består av kropp og sjel, er skapt for bevegelse. Fysisk aktivitet gjør godt – fysisk og psykisk!

Vi kan mestre og takle utfordringer i livet bedre ved å drive med mosjon og trening, og helt enkelt få det bedre. Selv har jeg brukt trening og idrett som «time out» fra skilsmissefamilien i oppveksten, kommet meg gjennom kjærlighetssorg i ungdomstiden og prestert bedre på lesesalen og universitetseksamen – ved å trene regelmessig og lystbetont.

Likevel er jo ikke dette bare noe jeg sier eller erfarer personlig. Forskning viser at fysisk aktivitet og psykisk helse er bundet tett sammen. De fleste studier har vist at psykisk velvære kan påvirkes av fysisk aktivitet og trening og det er relativt godt dokumentert at personer som mosjonerer regelmessig og har større psykisk velvære enn personer som ikke mosjonerer.

Videre tror jeg personlig at mange flere kunne blitt rådet til og benyttet bevegelse, mosjon og trening som «psykisk medisin» eller for å få det bedre – enten det handler om en dårlig dag, en psykisk tung periode eller mer alvorlige psykiske problemer.

Onsdag denne uken, i anledning Verdensdagen for psykisk helse onsdag, vil jeg bidra til å gi alle nye muligheten til å delta i mitt styrketrening online GRATIS i en måned – og det fine er at konseptet passer godt også for den som ikke kan eller ønsker å dra hjemmefra for å trene på treningssenter (blant andre folk og sprekiser). Hele uken setter jeg fokus på de psykiske effektene av fysisk aktivitet;

  • STRESS: Ved vanlige psykiske plager som bekymringer og stress, hjelper fysisk aktivitet. Mer om dette på bloggen i dagene som kommer..
  • DEPRESJON: Ved psykiske plager og diagnoser som lette og moderate depresjoner, hjelper styrketrening. Mer om dette på bloggen i dagene som kommer…
  • ANGST: Ved lettere psykiske lidelser som sosial angst kan du med trening takle angsten bedre. Les mer om dette på bloggen i dagene som kommer..
  • SCHIZOFRENI: Ved alvorlige psykiske lidelser som schizofreni, kan fysisk aktivitet fungere som en meningsfull aktivitet på dagtid, og spille en viktig rolle i et helhetlig behandlingsopplegg. Det er viktig å si at det ikke kan erstatte tradisjonell behandling. Ved schizofreni ser fysisk aktivitet ut til å kunne redusere negative symptomer, bidra til å kunne mestre positive symptomer bedre, redusere angst- og depresjon, høyne livskvaliteten og minske risikoen for tilbakefall. (Kilde: Aktivitetshåndboken/Helsedirektoratet.)

Uansett hvem vi er, så trenger vi vel alle å få det bedre, i hvert fall innimellom? Da er det godt å vite at fysisk aktivitet – som er helt gratis og som inkluderer all kroppsbevegelse som følger av muskelarbeid og som fører til økt energiforbruk!

Øker dine psykiske problemer på, så er det viktig å huske på at trening på alle stadier ofte har en forebyggende og behandlende effekt, og at det uansett gir et positivt supplement til annen terapi og medisinsk behandling.

Ikke minst kan trening eller en fysisk «time-out» snu en dårlig dag til en god en.

Det er ikke rart jeg savner å være i regelmessig bevegelse, det skal bli så godt for både kropp og sjel..

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *