7 av 200 dager uten trening er over

Hei og hopp, siste dagen i høstferien. Hvordan ble ferien for deg?

Stikkord her er; den første snøen falt, familiens første fjellferie på hotell, rolige dager for meg fysisk men kom meg til slutt ut og fikk vært med barna på sykling. Vi traff også både gode venner og bekjente i ferien – bonus. Og hotellferie=luksus!

Den første uken etter at jeg nullstilte alt på treningsfronten er over. De første 7 dagene av 200 dager uten hard trening og stor treningsmengde er tilbakelagt. Jeg er i gang med å bygge meg opp fra scratch!

Hvordan gikk den første uken (av 28)?

I overkant «forsiktig» kan man si fordi jeg ikke har blitt helt frisk ennå fra siste runde.

Dessuten har jeg lavt energinivå og har defir bevisst vært mest mulig i ro hele uken og fokusert på søvn, hvile og avspenning.

Jeg har spart alle krefter til ferietid med barna. Frode er fantastisk pappa og støttende ektemann når jeg sliter med formen. 3 turer ut har jeg dristet meg til i ferien. Og jeg blir lykkelig av det – når vi kan være ute på tur alle 4. Ingen ting slår frisk luft, fjell og bruk av kroppen. Ikke minst etterpå foran peisen…

Bevegelighet; mandag hadde jeg en times yoga-inspirert økt hvor jeg lå på gulvet å tøyde, aktiverte muskler i hele kroppen og spente av. Jeg lå bevisst nede hele tiden for ikke å bruke energi. Utover uken har jeg gjort de samme øvelsene – litt her og litt der, med og uten barn oppå/rundt 🙂

Styrke; ingen økter, men altså noen liggende øvelser der jeg har aktivert muskler – i mage, rumpe, rygg og legger.

Mosjon; tirsdag gikk jeg en tur hjemmefra på 15 minutter. Første luftetur etter sykdom. Kort! Fredag, lørdag og søndag fikk jeg syklet lett i Trysil med familien i et par timer. Ellers har jeg ikke følt for å være verken ute eller i aktivitet og tatt det veldig veldig med ro.

Oppsummert 4 økter +;

  • 1 lang og 2 korte bevegelighetsøkter +
  • 0 styrkeøkter
  • 3 lette mosjonsøkter

Å ha et lavt aktivitetsnivå var ikke vanskelig å få til denne uken, det gikk helt av seg selv da jeg ikke har blitt frisk ennå. Og det lille jeg fikk beveget meg ute gjorde underverker. Og det er deilig akkurat nå og til en forandring bare å ha fokus på barna og ikke treningseffekt.

Normalt hadde det kriblet i magen etter å trene nå, etter flere uker igjen i ro. Men nå kribler det heller etter å bli frisk og til å takle hverdagens krav normalt.

Plan for uke 2: Fortsette å se an formen og se om jeg kan begynne å bevege meg mer. Går dessuten tilbake på jobb som styrke-instruktør live i online-gruppene mine.

Jeg håper din trening har gått hakket bedre denne uken? Hvis ikke, hva gikk galt? Og hva kan du gjøre for at neste uke blir litt bedre?

God ukeslutt, og lykke til med å planlegge uken som kommer!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *