Det fjerde du må huske på om sunn vektreduksjon

Er målet å gå ned i vekt, hjelper det ikke å trene knallhardt hvis du likevel inntar unødvendig mye kalorier. Vanskelig men knallharde fakta, som er viktig å ha i mente.

Man får vel aldri påminnelser nok om alle de ulike faktorer som spiller inn når vekten skal ned. Ting er sammensatt. I serien «Dette må du huske på om sunn vektreduksjon» har jeg allerede vært inne på tre viktige ting:

  • Husk at du må ha negativ energibalanse mellom mat og trening over tid, for at vekten skal gå ned.
  • Husk at økt hvileforbrennning gjør det letter å oppnå høy totalforbrenning og gjør at du forbrenner mer også når du ikke er aktiv.
  • Husk at økt totaltforbrenning gjør det lettere å oppnå negativ energibalanse og at du ikke trenger å være altfor streng i kostholdet.

I dag vil jeg minne om hvor stor betydning kostholdet likevel har i forhold til trening, når man skal ned i vekt. Dagen spåminnelse lyder derfor som følger;

Husk at kostholdet er viktigere enn trening når du skal ned i vekt!

Først vil jeg be deg tenke på hvor kjapt det går å innta en sjokoladeplate (av 500 kalorier) kontra hvor mange minutter det tar å forbrenne tilsvarende antall kalorier ved fysisk aktivitet. Trener du hard intervall holder kanskje 40 minutter. Trener du aerobic eller liknende må du opp i en time. Og går du tur må du kanskje gå i halvannet time.

Hvor langt tid bruker du på en sjokoladeplate til sammenlikning sa du? Maks fem minutter? Kanskje to?

det sier seg selv at du kan bidra svært mye mer effektivt til vektreduksjon per minutt ved å spise sunt og magert enn ved å trene. Viktig å huske på, selv om trening og mosjon selvfølgelig er å anbefale (av mange grunner).

Matvarebaserte anbefalinger fra Helsedirektoratet er følgende:
  • Variert kosthold med; mye grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter og fisk i rette mengder.
  • Begrensede mengder av; bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Tror du kanskje at du spiser mindre enn du gjør? Og trener mer? Du er i så fall ikke alene. Forskning viser nemlig at mange av oss feiloppfatter begge disse tingene. Om du ikke har et bevisst forhold til hvor mye kalorier maten du spiser i dag gir deg, er det lurt å finne ut av det. Da er det letter å justere det. Det finnes mange kalorikalkulatorer du kan bruke på nettet!

Lykke til!

Trine

.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *