SUPERTRIKSET de færreste bruker men som får deg ut og i gang

Er du inspirerte til å gå mer tur eller til å trene mer/bedre? Og har bestemt deg for å starte? Men sliter med prioriteringene og det å faktisk komme deg ut og i gang?

Da skal jeg være litt hard med deg nå. Hvis du har bestemt deg, så har du bestemt deg. Da nøler du ikke med OM du skal…Da gjenstår det kun å finne ut HVORDAN du skal gjøre det.

Hvis planen din før du har begynt er tre økter i uken, på for eksempel 30 minutter og du allerede nå ser at det ikke kommer til å gå, så gjør om på planen. Ikke gi opp!

Mitt klare råd er; Halver planen!

Halvver mengden du hadde tenkt deg. det er helt greit. Det er faktisk smart.

Halvver helst på den måten at du

  • halvverer varigheten på de tre turen/økten

Men hvis tre turer/økter virker uoverkommelig selv om lengden er halvvert så

  • halvver i stedet antall turer/økter i stedet.

Er det helt krise, så

  • halvver begge deler i starten da vel; både antall og lengde/varighet.

Jeg tipper motivasjonen øker hvis terskelen senkes. Antagelig finner du både tid og krefter. Hvis ikke, halvver på nytt.

Hva er det du synes er tyngst/vanskeligst?

Kjenn etter hvor skoen trykker for deg. Hva er det som gjør at du ikke klarer, orker, prioriterer…? Halvver der skoen trykker, og kjenn etter hva motivasjonen sier da? Får du mer lyst? Troen på det hele?

Blir det lettere å prioriterer turer/trening hvis du trener 1-2 ganger i uken i stedet for tre, eller holder på i 15 minutter av gangen i stedet for 30 minutter? Hvis ja, gjør det!!! 

Det er smart! For det får deg i gang. Fortsett med det lave og gjennomførbare nivået til du har funnet rytmen. Til det har blitt en vane. Gi det minst 4-6 uker.

Mestring er alt! Når dette sitter er det lett å øke på. Start økningen med det du er mest klar for. Det som virker mest overkommelig å «steppe opp».

Hvilken fremgangsmåte virker lettest for deg å øke?

  1. Antall turer/økter per uke?
  2. Lengden på turene/treningsøktene?

Velg den! Bygg deg opp litt og litt. Formen vil komme selv om du sniker deg til den.

Til slutt trener du ofte nok og lenge nok, og så blir du plutselig en dag klar for å øke intensiteten på øktenen dine også, og da får du enda mer fremgang.

Med mestring kommer mersmak, med mersmak kommer økt treningsmengde, med økt treningsmengde kommer fremgang og evnen til å ta i hardere, og med dette kommer flere resultater, og dermed enda mer motivasjon og enda mer mersmak.

Kommer du dit, så blir det mye lettere å dra på trening regelmessig og komme seg ut – også på slappe og travle dager.

Kommer du deg ut nå? 15 minutter? Eventuelt 7,5 minutter første turen 🙂

Lykke til 🙂

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *