10 måteholdstips til høstferien

Har du lyst på en sunn og slankevennlig høstferie MED matglede – enten du er bortreist eller hjemme? Du kan spise alt, hvis du ikke overdriver noe.

Her er noen enkle leveregler du kan bruke i ferien.

10 måteholdstips i 10 dager: 

  1. «Ta to»-prinsippet. Lag en plan før du går i selskaper og sosiale sammenkomster. «Jeg skal ta en bolle, men ikke to eller mer.». «Jeg skal ta to kjøttkaker, men ikke mer», «Jeg tar to glass vin maks», osv.
  2. Spis og drikk regelmessig, så du ikke er skrubbsulten når usunne fristelser settes frem. Husk frokost! Velg helst vann, men alternativt sukkerfri saft og brus.
  3. Kjør på med MYE av lekkert, sunt og næringsrikt tilbehør til måltidene (små tomater, rosekål, agurk, epleskiver, lekre reddiker, osv)
  4. Gjør unntak og kos deg inni mellom, det er sunt og viktig. Men husk, kroppen vet ikke at det er ferie og unntak, det er vel bare en lørdag i høstferien, kanskje to?
  5. Måtehold med alkoholen! Hva du velger av alkoholholdig drikke er ikke så avgjørende som mengden. Ikke overdriv her heller, det drar fort med seg inntak av snacks og unødvendig kalorier.
  6. Gå turer eller vær fysisk aktiv jevnlig for å opprettholde muskelmasse og forbrenning. En dag ute på tur med barn og barnebarn teller absolutt.
  7. Tren gjerne styrkeøvelser der du er. Gjerne mange dager, men husk en hviledag mellom. Her er 40 øvelser som ikke krever utstyr. 
  8. Spis sakte og ta deg tid til å nyte maten! Da kjenner du metthetssignalene i tide – når du har spist nok. Og du får større matopplevelse med de rundt.
  9. Nøtter og mandler er sunnere kalorikilder (som så og si ikke påvirker blodsukkeret), enn sukker og søtsaker, selv om en neve er nok om man tenker på vekten.
  10. Inn på sporet raskt! Kom inn i ditt vanlige spor med mat og trening så fort ferien/høytiden er over og du kommer hjem.
  11. Sukkerfritt godteri kan være et godt alternativ når søtsuget tar litt av.

Vi reiser på fjellet på Trysil hvis alt går rett vei.

God høstferie!

Klem Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *