Topping av formen inn mot løp – 6 prinsipper

Skal du delta i løp? Jeg har lært en del av å leve sammen med en som trener «fra løp til løp» (eller renn) året rundt, og som er tidligere toppidrettsutøver. Selv om jeg ikke deltar i konkurranser selv, så kan jo gode råde fra erfarne løpsfolk komme deg til gode?!!

Her følger tips til deg om hvordan du kan toppe form den siste perioden før løpet.

Når det gjelder formtopping er det noen prinsipper som regnes som beste praksis blant eksperter og i toppidrettsmiljøet. De samme prinsippene gjelder i stor grad både for toppidrettsutøvere og mosjonister på alle nivåer, er derfor sannsynligvis nyttige for deg;

6 gode råd for den siste perioden før et løp:

  1. Behold normalt antall økter. De som trener mange økter til vanlig kan kanskje kutte en økt eller to, men for mosjonister som ikke trener mer enn 3-4 ganger i uken, kan du ha normalt antall økter før en konkurranse.
  2. Kutt lengden på øktene. Siste uken før løp kan du trene kortere økter, kanskje ned mot halvparten av det som er normalt.
  3. Skal du delta på en 5 km eller 10 km, er det nok å kutte ned på øktene den siste uken for å få nødvendig overskudd til konkurransen. Skal du delta på lengre løp som f.eks. halvmaraton, kan det være fornuftig å redusere litt de to siste ukene – hvor f.eks. lengden på øktene blir kuttet i snitt til 75% nest siste uke og til 50% siste uke.
  4. De rolige øktene kan gå enda litt roligere siste uken i tillegg til at de er kortere.
  5. Behold en eller to økter med litt intensitet siste uken, men ikke kjør maks fart. Hvis du har en intervalløkt kan du ha færre intervaller enn normalt og lengre pauser.
  6. Siste økten tar du enten to dager før eller dagen før konkurranse. Ha innslag av litt intervaller i kontrollert fart med sum varighet av 2-6 minutter. Dette gjøres for å forberede beina på det som skal skje i konkurransen og at man ikke skal bli tung og slapp når konkurransen kommer.

Vil du dele hvilket løp du skal delta i, eller hvilket du drømmer litt om hive deg med i neste gang?

Lykke til!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *