En «dobbel en i trynet» – hva skjedde egentlig hos legen?

Heisann, før du tar helg vil jeg bare innom for å forsikre meg om at ingen tror jeg ble slått fysisk i ansiktet her om dagen. «En dobbel en i trynet» brukte jeg som en metafor på at jeg fikk noen sannheter og oppfordringer i fleisen hos øre-nese-hals doktoren tirsdag  – som gjorde veldig vondt i sjelen.

Jeg skal forklare hva som skjedde.

Dum som jeg var hadde jeg et lite håp da jeg troppet opp på kontroll hos spesialisten om at han hadde en ny løsning «i ermet» ettersom nesten 3 måneder på cortisonbehandling ikke har bedret det opplevde sykdomsbildet mitt. I det minste trodde jeg han uansett ville følge meg opp videre dersom forlenget cortisonbehandling var neste steg/forsøk.

Men nei. Han sender meg nå tilbake til fastlegen med en resept på 4 nye uttak av cortisonflasker i lomma, sammen med et sterk råd om å unngå all trening ute (i kulda) i vinter uten varmemaske. At han skulle avslutte utredningen og oppfølgingen uten å ha sett noe fremgang så jeg ikke komme.

Det siste så jeg dog komme, det med treningsrestriksjonene. Så klart har jeg fortsatt potensiale i livsstilen. Min innstilling at man nesten alltid har noe å hente der på ett eller et annet område. Men treningsmessig har jeg ikke fått noen konkrete råd. På tirsdag måtte jeg stupe målrettet inn i vepsebolet og fremprovoserte det selv. Det jeg ikke vil høre men må høre! Jeg hadde stålsatt meg på å fortelle mer og spørre han ut mens jeg hadde han.

Han vet at trening er jobben min, mitt levebrød. Jeg utdypet at jeg jobber som utetrener året rundt. Før hadde jeg tre kondisjonsgrupper på rad på en kveld, gjerne i 10 minus – to joggegrupper og en gågruppe i marka. Planen er å fortsette med to grupper denne vinteren, med oppstart etter høstferien, fortalte jeg han.

Han bør dessuten vite at jeg selv trener jevnt og trutt, så fort jeg blir frisk, og at jeg automatisk trapper opp og trener hardere etter 4-6 uker så sant det kjennes greit der og da. Jeg utdypet at jeg legger mye av egen kondisjonstrening også ute i marka, på vinteren. I fjor gikk jeg veldig mye på ski, pga gode føreforhold og behov for skånsom aktivitet (med Plantar Faciites/hælbetennelse). Jeg fortalte han at planen og ønsket er å fortsette med både egentrening og nye kurs UTE som vanlig i vinter…

…før jeg stilte spørsmålene høyt og tydelig, og åpnet ørene på vid gap;

Du er jo lege – er dette opplegget greit? Hvis jeg skal bli frisk, holder det med cortison, søvn og tilpasset trening etter sykdom? Eller bør jeg endre mitt fysiske aktivitetsmønster enda mer? Bør jeg trene NOE hardere enn lett og moderat før jeg er helt frisk egentlig? Kan jeg trene andre og bli varm og kald om hverandre ute i vinter? Ukentlig? Kan jeg ta langturene mine på ski når det blir skikkelig kaldt? Hva med harde intervalløkter på ski i kalde februar?

Helt konkret var jeg. Jeg ville ha presise, individuelle råd som er gode nok for meg nå.

Da kom det jo:

«Nei, du kan ikke det hvis du skal komme deg ut av dette og bli helt frisk. Immunforsvaret klarer ikke bygge seg opp på den måten. Du kan trene, inne, lett og moderat…Og ute forsiktig med varmemaske.»

«EN DOBBEL EN I TRYNET»

Jeg trengte å høre det, og ba om det, og det smertet. De vonde tårene rant på gulvet hans, over sekretærskranken, på gulvet i heisen, i rulletrappen på vei ned i parkeringshuset på Bekkestua senter, over telefonen «på tråden» med en av mine nærmeste venninner, og på skulderen til Frode da han kom hjem…

Hvorfor så leit? Og dobbelt vondt?

Jobb og trening er for meg det viktigste etter familie/venner og helse. Jeg har nok et veldig positivt og nært forhold til begge deler, og legger mye i det. Å trene grupper ut i vinter er jobben min! Som jeg har laga sjæl 🙂

Disse restriksjonene går dermed både ut over meg som privatperson og setter enda nye kjepper i hjulene for driften min i Trines Treningsglede.

Målet mitt da jeg sluttet i VG var å gjøre Trines Treningsglede det til et levebrød. Utegruppene er ett skritt frem, ett av «benene jeg står på» og som jeg har lagt mye mot, tålmodighet, prioritering og arbeid i å bygge opp siden starten av 2017.  Ikke alle grunder-spor funker og kan følges videre, men dette har jeg fått til! Denne høsten (2018) har bevist det. Flere fornøyde kunder, treningsglede, økt aktivitetsnivå og formforbedring. Jeg finner stor mening med jobben. Da er det jo jæ… dri… med et bråstopp, 30 mindre kunder i vinter og ett skritt tilbake i sjappa.

For meg privat er det også enda et slag i trynet. Jeg elsker å trene. Dans og koordinasjon er en favoritt. Turer og jogging ute i skog og mark er en annen stor favoritt. Sommer som vinter. Begge disse helårs kondisjonsaktivitetene røyk ut da jeg fikk Plantar Fasciit i fjor høst. Å trene ute i marka generelt betyr veldig mye for meg, både fysisk og psykisk. Skånsom utetrening har derfor vært redningen for meg dette året, langrenn sist vinter og sykling i sommer. Nå ryker altså siste rest av de virkelig gode kondisjonsalternativene for vinterhalvåret som kommer. Rolig langkjøring i ski løypene, som jeg elsker, og langrennsintervall som jeg jo vil ha med i opplegget, utgår.

Thanks!

Jeg innså alle disse konsekvensene på en gang hos legen, og fikk meg altså «en dobbel en i trynet».

Men, face the facts. Jeg støtter han fullt ut. Det er det eneste rette. Klokt, fornuftig, strategisk. Jeg hadde potensiale i livsstilen. Og jeg bruker ikke en eneste krone på en alternativ behandler eller en alternativ medisin FØR jeg har optimalisert min egen livsstilen – den som min helse og kropp nå trenger!!!

Og hvem vet, kanskje jeg vil elske den neste livs- og treningsstilen min og? 😉

Takk for en fantastisk trening og innsats ute i høst til alle i gågruppen mine ved Bogstad og alle i motbakkegruppen i Wyllerløypa. Jeg kommer til å savne dere veldig, tenke på dere mye og håpe sterkt at vi sees igjen tirsdag kveld til våren. At vårt fellesskap kommer sterkere tilbake 🙂

Takk for at du leste!

Klem Trine

2 kommentarer

  1. Så utrolig kjip situasjon Trine. Nesten så tårene triller her og. Men du har motivert og inspirert morbakkegruppa i hele høst og vi har lyst på mer! Holder du ut, skal jammen vi også klare det og. Sees i bakken med styrket immunsystem til våren. Klem

    1. Trines Treningsglede

      Takk kjære deg, setter sånn pris på deg og det du skriver. Blir veldig glad om det skjer 🙂 God klem og kjør hardt kjør stil i bakken i dag

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *