Det tredje du må huske om sunn vektreduksjon – tottalforbrenningen

I tidligere bloggposter om temaet sunn vektreduksjon ved livsstilsendringer har jeg tatt opp et par temaer allerede, som er viktige faktorer å ta med seg når man skal lykkes uten å bli ekstrem.

Det første var energiloven, som sier at det er det totale kaloriregnskapet ditt som avgjør om du går ned i vekt. Det holder ikke å trene mye eller ha stor muskelmasse hvis kaloriinntaket via mat og drikke er enda større. Du må innta færre kalorier enn du forbruker over tid for å gå ned i vekt. Hvis du trener bra og ikke går ned i vekt, så må du altså kanskje spise/drikke litt mindre for å lykkes.

Det andre temaet var hvileforbrenningen. Når du trener styrke over tid, så øker du muskelmassen. Når muskelmassen øker så øker hvileforbrenningen, dvs du forbrenner mer hele døgnet, også når du er i hvile og ikke trener. Å trene styrke regelmessig er smart for en som vil ned i vekten og holde vekten fordi det gir et jevnt bidrag til negativt kaloriregnskap kontinuerlig. Så tren styrke!

Det tredje temaet, i dag, er den totale forbrenningen. Du kan øke kaloriforbruke ditt maksimalt ved å øke den totale forbrenningen din. Det gjør du ved å kombinere styrke- og kondisjonstrening. Ved styrketrening øker du altså hvileforbrenningen og ved kondisjonstrening øker du forbrenningen per minutt i selve treningsøkten. Du kan forbrenne for eksempel 500 kalorier på en aerobictime. Når du legger dette sammen forbrenner du bra på både kort og lang sikt, og det gir det beste bidraget til vektreduksjon, samtidig som kombinasjonen er sunt og bra for mye.

For den som skal ned i vekt anbefaler jeg en fordeling av styrke- og kondisjonstrening i treningsopplegget slik:

  • 70 % kondisjon
  • 30 % styrke

Fordelen med å trene ofte og både styrke og kondisjon, mao ha en høy totalforbrenning, er at du kan oppnå vektreduksjon i et sunt tempo med attraktive tiltak uten å måtte leve asketisk eller for strengt i matveien. God livsstil med andre ord.

Anbefales!

Lykke til med styrke og kondisjon – heie variasjon 😊

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *