6 tips for å få opp pulsen når du går

Å gå er bra for leddene, hjernen, vekten, psyken, kreativiteten og formen. Men for at du skal komme i bedre form og øke kondisjonen over tid, må du sørge for at pulsen øker også selv etter hvert som du har kommet i bedre gåform.

Prinsippet er enkelt. Du må øke belastningen ved å gi kroppen stadig nye ting å bryne seg på for at fremgangen skal fortsette. Det er fullt mulig også i aktiviteten «gå», på forskjellig måter til og med. Hvordan? Du må løfte eller bære tyngre når du går, du må gå raskere eller brattere eller du må bruke mer av kroppen.

Her er 6 enkle tips til hvordan du kan øke pulsen når du går:

1.Gå med bæremeis, bæresele, vogn og pulk når du har småbarn. Og sykle med sykkelvogn. Har du småbarn, er det supert å gå turer hver dag, med vogn eller bæresele. I helger og ferier kan du variere med sykle eller gå på ski med barna bak, og å gå med bæremais. Belastningen øker gradvis og i takt med barnets vekst og du får en naturlig progresjon.

2.Gå med staver. Å gå med staver gir straks en kontinuerlig diagonalgangen som igjen involvere flere muskler og dermed mer muskelmasse. Det øker pulsen! Be om hjelp til riktig kjøp av staver til deg. Les også: Stavgang er effektiv trening og Slik går du riktig med staver 

3.Oppsøk motbakker og trapper. Gå der det er stigning i terrenget, og pulsen skyter i taket. Når du har gått mye og ofte på flata, vil du merke at det blir for lett og at du ikke svetter like mye som før. Motbakker, trapper og kupperte løyper er begge gode ting å legge inn i turene for å øke effekten.

4.Øk farten. Om du klarer å øke farten mer enn fra før, så gjør det, gjerne i intervallform. For å bli raskere til å gå kan du trene styrke for mage, rumpe, lår og legger, og du kan trene på raskere «skifter» i stegene og en oppreist og god holdning. Tren på å gå raskere, og få opp farten og pulsen.

5.Bruk vektvest. En vektvest fåes i ulike varianter og tyngder og er ideell å gå med. Husk at du kan øke effekten av kortere turer med barna, lette fjellturer, så mye som treningsturer i hverdagen. Med ekstra tyngde på kroppen, får kroppen mer å jobbe med og igjen – pulsen går opp.

6.Ta sekken! Gå med sekk og ikke vær redd for å fylle den med litt ting som veier, det gir ekstra effekt på turen din. Vær gjerne på tilbudssiden på turer med andre bær sekken.

Treningsprinsipper enlet – også når du går. Pulsen må øke. Gjør den ikke det, og du ønsker fremgang, velg blant grepene 😉

God treningstur!

Trine

2 kommentarer

  1. Hei Trine. Jeg har en Casall vektvest på 10 kg. Jeg klarer ikke å bruke den mer enn ei mil, den blir litt tung. Hvor mye bør den veie? Jeg er 160cm og er slank.

    1. Trines Treningsglede

      Hei, dette blir jo individuelt, men hva med å investere i en på 5 kg og så kan du gå lengre turer med den? God, svett tur! )

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *