Er pusting viktig i styrketrening?

codlingweb-4391

Ja, men det viktigste er å huske og puste. Men puster du riktig får du uttelling for det ved at du trener bedre.

I styrketrening handler det dog ikke om at man skal puste på en spesiell måte, sånn som i for eksempel yoga og pilates. Det går mer på «timingen» – når man skal trekke pusten inn og når man skal puste ut. Og at man gjør det i hver eneste repetisjon.

Hensiktsmessig pusting gir økt buktrykk, bedre teknikk og bedre flyt i bevegelsen, noe som igjen både virker skadeforebyggende og gir bedre resultater. Jo tyngre dynamisk styrketrening du driver med, jo viktigere blir pusteteknikken. Men vær også nøye når du tar flere repetisjoner.

Når vi trener styrke puster vi akkurat sånn som vi gjør til vanlig, men altså på bestemte «steder» i øvelsen.

I starten må man gjerne tenke bevisst på det, akkurat som når man lærer seg brystsvømming med hodet under vann, men etter hvert blir det innlært og ikke noe man trenger å tenke så mye på.

Jeg skal prøve å forklare kort og litt generelt hvordan man skal puste, og trekker frem knebøy som et eksempel og forklare konkret hvordan man puster i denne. Det kan overføres til de fleste øvelser.

Generell pusteteknikk:

  • I løpet av en repetisjon skal man puste både inn og ut.
  • De «stedene» som er riktig å puste på kan variere noe fra øvelse til øvelse.
  • Det er viktigere å huske og puste godt inn før bevegelsen starter, enn å tenke på hvordan du skal puste underveis.
  • Riktig pusting går ofte naturlig om du begynner riktig.
  1. FØR BEVEGELSEN BEGYNNER: Pust dypt inn og stram alt du klarer i magen for å skape et trykk.
  2. I DEN TUNGE FASEN: Før og etter bevegelsen snur holder du pusten mens du jobber.
  3. DEN LETTERE FASEN: Etter du har snudd bevegelsen og er halvveis tilbake til utgangsposisjon, puster du ut.

Knebøy som eksempel:

Når du står oppreist og klar starter du med å aktivere magemusklene bevisst, så puster du inn, så begynner du bevegelsen …

codlingweb-4393

…med å sette deg ned som på en stol. (Her burde munnen vært lukket, men jeg har pustet både inn og ut flere ganger tror jeg for å smile til fotografen, hehe)

codlingweb-4392

Du fortsetter å holde pusten på det dypeste og mens du snur bevegelsen.

codlingweb-4391

Etter du har snudd bevegelsen, presser opp og nærmer deg utgangsposisjon, puster du ut.

♥♥♥

Om du er moden for å forbedre deg på styrketrening, så fokuser gjerne på å lære deg gode rutiner for pusting. Men om du er nybegynner og synes teknikken ellers er nok å tenke på, eller ikke har begynt å løfte så tungt ennå, så forsøk bare å puste jevnt og vanlig. Om du trekker pusten inn før du begynner en øvelse, kommer du langt på vei.

Du kan når som helst melde deg inn i en av mine to online styrketreningsgrupper her:

I morgen formiddag er det nye styrkeøkt live. Så fort du har vært gjennom introduksjonsøkten kan du «hive» deg me dpå de ukentlige øktene jeg serverer. Håper å se deg?

Ha en fin dag!

Trine 🙂

Alle foto: Pia Codling

Min Facebook-side finner du HER 

Min Instagram finner du  HER 

Mine treningsgrupper/kurs med PÅMELDING finner du HER

Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *