Slik setter du deg et godt mål

codlingweb-4484

God fredag dere 🙂

Har du kommet i gang med hverdagen eller starter du kanskje på mandag? Vi har gradvis opptrapping av barnehage, skole og jobb denne uken og nedtapping av husfokus. Min trening tas opp sakte med sikkert så lenge helsen holder seg.

Er du klar for en ny treningshøst og nye muligheter? Har du planer om å investere tid og krefter i helsen og formen din? I så fall kan det være smart å være litt bevisst på hvordan du bruker tiden og innsatsen din, og sette deg et mål.

Hvordan skal du mosjonere eller trene?

Hvilken retning skal mosjoneringen eller treningen ta deg?

Hva skal du strekke deg etter?  

Uansett hva som er utgangspunktet ditt mosjons- og treningsmessig, kan det å formulere gode mål være retningsgivende og gi deg noe å strekke deg etter. Å sette seg mål må absolutt ikke være komplisert eller avansert. Det handler kort fortalt om å finne ut av hva du vil oppnå. Tenk gjennom og sett ord på hva det egentlig er du vil med tiden, treningen og formen, uten at målet blir for generelt.

Ett mål kan være å gjennomføre et løp til høsten eller komme i spagaten, et annet mål kan være selve veien – at du beveger deg minst 30 minutter eller tøyer minst 5 minutter hver dag. Det ene målet er ikke bedre enn det andre!

Et godt mål motiverer deg, utfordrer deg og lar deg gjennomføre også med justeringer underveis.

Mål som blir for generelle derimot, kan være vanskelig både å følge opp og lykkes med. «Å komme i bedre form» er et eksempel på et ganske generelt mål. Man kan jo absolutt kjenne at man blir sterkere og får bedre kondisjon generelt, men hvis målet blir for lite konkret kan det miste litt funksjonen.

Mål man setter seg uten å tenke seg om, har en tendens til å renne ut i sanden!

Mitt råd til alle som skal legge ned tid og ressurser i trening i høst er å bruke litt tid på å reflektere over deg og dine ønsker. Hva er det DU egentlig vil oppnå? Hvordan vet du at du er i mål?

Nå som vi er på starten av en ny sesong er det en fin anledning til å sette seg ned og lage seg gode mål.

Gode mål kjennetegnes kort oppsummert av at de er:

  • Positivt, spesifikt og tydelig formulert.
  • Passe ambisiøse, viktige for deg og dermed motiverende.
  • Enkle å teste – både ved start, underveis og ved måldatoen.
  • Relevante, ved at de tar deg nærmere drømmen du har for din fremtid.
  • Tidsbestemte.

Hvis du synes dette ble for vagt og trenger eksempler, kan du jo la deg gjerne inspirere av mine konkrete målsettinger som jeg skal sette meg i løpet av denne uken og dele på bloggen søndag!

Om du kommer frem til noen motiverende og konkrete mål og vil holde de for deg selv, er jeg den første til og forstå det. Om du derimot har lyst til å dele de med meg må du gjerne gjøre det 🙂

God helg!

Trine

For å følge meg på Facebook-siden min Trines Treningsglede gå inn her og klikk «likes» På den måten får du alle varslingene mine om livesendinger, blogginnlegg, inspirasjon og informasjon.

Instagramprofilen er @trinestreningsglede

2 kommentarer

  1. Gerd Ismar Gulbrandsen

    Jeg kom over innlegget ditt på Facebook og er interessert i ev. løping for nybegynnere.

    1. Trines Treningsglede

      Hei Gerd, det er noen flere plasser igjen i joggegruppa, men haster med påmelding. Påmelding gjøres på mail trines@treningsglede.no. Husk å sende info om din adresse, mailadresse, tlf nummer og fullt navn. Hører fra deg snarest 🙂 Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *