Så lett får du i deg «5 om dagen»

Nå har jeg rettet litt ekstra oppmerksomhet mot frukt, bær og grønnsaker i juni, for nettopp å få i meg minst «fem om dagen». Og jeg skal innrømme at jeg får i meg mer med et ekstra fokus.

Og jeg merker også at det er en treningssak å la frukt, bær og grønnsaker være en naturlig del av hvert måltid, heldigvis. Så det blir både bedre, mer og lettere med en måned der dette løftes som viktig i hverdagen.

La deg inspirerer av matekspertenes tips til å lykkes med hele inntaket hver dag!

Så enkelt kan du få i deg «fem om dagen» i følge opplysningskontoret for frukt og grønt:

TIL FROKOST

Til frokost kan du ha bær på havregrøten eller friske grønnsaker på brødskivene, som tomat, agurk, paprika osv. Jeg liker best agurk om morgenen, orker ikke så mye smak så tidlig. På tomat elsker jeg derimot pepper. Har du en favoritt så ta bilde, del på instagram og tagg @trinestreningsglede 🙂 Så kan du inspirere oss!

TIL LUNSJ

Til lunsj kan du lage suppe eller smoothie. Smoothie er vel ikke gærent i ferien og kan glede flere 🙂 Når høsten kommer kan jo suppe kan lages opp dagen før og varmes opp på jobben for eksempel. Ellers får du kanskje suppe i kantinen? Jeg er ikke så tiltrukket av varm suppe på varme sommerdager. Da går jeg heller for smoothie eller salat. Hva med deg? Knips og tagg meg i neste grønne lunsj på instagram 😉

TIL MIDDAG

Til middag kan du ha salat ved siden av. Det kan gjøres enkelt med et par ingredienser, litt salt og pepper og god olje. Eller en mer sammensatt salat. Hva er dine 5 favoritt-ingredienser i salat ved siden av middag?

TIL KVELDS

Til kvelds kan du ha avokado på brødskiven eller omelett med grønnsaker. I en omelett er det jo bare å hive opp i det du har i kjøleskapet, så blir den aldri lik og du blir aldri lei.

♣♣♣♣♣

Mine «5 om dagen» mellommåltids-tips:

Mellommåltider er også geniale for å få i seg fem om dagen. Her er flere triks som jeg bruker «i farta».

  1. Knaskegulrøtter og sukkererter i bilen.
  2. Eple og re i vesken.
  3. Banan i treningsbaggen.
  4. Oppskåret melon, plomme, fersken og jordbær på stranden.
  5. Bringebær til lørdags-snacks.

Jeg liker å lage maten estetisk fristende når jeg har tid, og jeg er enige i at maten både ser bedre ut og smaker bedre med frukt, bær og grønnsaker til.

Juli kom fortere enn svint og jeg ser ingen grunn til å la fokuset dabbe av, og det smaker unektelig ekstra godt med alle disse tre matkategoriene når det er sol og sommer.

Så la julikosten inneholde minst 5 om dagen 🙂 Det er dessuten bare positivt med mer enn det også. For i følge foredrag på Idrettshøgskolen i våres så har noe forskning vist at hele 8 om dagen kanskje er enda mer optimalt, men rådene til befolkningen skal også være realistiske å følge for folk flest. Så derfor «bare 5».

God, frisk og fargerik uke til deg 🙂

Trine

Min Facebook-side finner du HER 

Min Instagram finner du  HER 

Mine treningsgrupper/kurs med PÅMELDING finner du HER

Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *