Rollerblades nybegynnertips

Rulleskøyter er populært blant både voksne og barn, og spesielt store barn kan ha mye glede av rulleskøyter da de er gode å kjøre langt på og kan brukes som transportmiddel.

Selv stod jeg en del da jeg var rundt 16-18 år og digget det. Nå har jeg skøyter igjen, jeg fikk de du ser på bildet under i presang av Frode og barna og kan ikke vente med å få dreisen på disse. Funker det like godt å blade som å gå på langrennski med plantar faciit så jubler jeg.

Mine skøyter er kjøpt på XXL og virker veldig behagelige og stødige, noe som er viktig. I tillegg har jeg hjelm, knebeskyttere og håndleddsbeskyttere fra www.skatepro.no for god sikkerhet. Dette er å anbefale!

Jeg fikk stått et par turer på Mallorca nå i mai, det var gøy og litt vaklevorent. Og vakkert!!!!! Amen…

Når jeg behersker teknikken godt skal jeg bruke rollerblading som kondisjons- og utholdenhetstrening. Jeg må bare begynne et sted og øve så jeg får gode nok ferdigheter til å gi på. Når jeg føler meg trygg på å gå, bremse, svinge og stoppe, vil jeg kunne få pulsen godt opp, og i tillegg bruke skøytene som kombinert trening og transport. Det går jo supert for eksempel å rulle en vei, og ha de med seg i baggen på returen. Gleder meg til jeg kommer dit.

Variasjon i treningen er viktig og rollerblading er perfekt å bruke som et alternativ til løping – spesielt nå. For aktiviteten er veldig skånsom med sine myke bevegelser som er milde for leddene. Jeg husker jeg digget aktiviteten for sine smoothe bevegelser, raske forflytning og uteopplevelse. Jeg hadde ikke lappen på det tidspunktet og brukte dem mye i stedet for offentlig transport. Perfekt og gratis i bruk!

Den supre sommeraktiviteten er dessuten råbra trening når man mestrer den. Å blade gir en fullverdig treningsøkt der du tar i bruk hele kroppen. I tillegg til kondisjonseffekt, får du brukt muskler spesielt i rumpe og lår, samt kjernemuskler. Du trener balanse og koordinasjon og forbrenner i tillegg kalorier. Og så foregår det ute i tillegg. En perfekt pakke for treningsglede spør du meg!

Jeg deler nybegynnertipsene med deg her, kanskje du skal joine og blade du og?

Slik går du

Å stå på rulleskøyter minner om det å skøyte på is, for deg som har prøvd det. Du bruker den samme teknikken og skyve ut til siden skrått bakover får å få fart fremover.

  1. Gå med overkroppen noe fremoverlent.
  2. Ha avslappete skuldre fremover. Det bedrer balansen og kontrollen og gjør at armene dine er frie.
  3. For ekstra god balanse kan du i tillegg holde hendene dine foran kroppen.
  4. Når du går pendler armene fra side til side, motsatt arm og ben.
  5. Se frem og la hode være en forlengelse av ryggen.
  6. Stram magemusklene og krumme lett i nedre del av ryggen.
  7. Gå med bøyde ben. Det gir god stabilitet og du får bedre kraft i frasparkene. (En vanlig nybegynnerfeil er å gå stiv og oppreist.)
  8. Ha føttene/skøytene alltid rett under kroppen, både når du begynner og slutter et «skyvesteg».
  9. Holde benet som er i luften nært inntil det rullende skøytebenet, og før det så sent som mulig i bakken.
  10. Skyv fra side til side og mest mulig sideveis.
  11. Finn rytmen ved å telle inni deg for hvert «steg»: 1-2, 1-2, 1-2, 1-2 osv.
  12. Etter hvert som du blir tryggere og bedre går du med større bevegelser og høyere fart.

Slik bremser og stopper du

  1. Start med å trene på bremsing på et trygt, utrafikkert og flatt område. Etter hvert når du har kontroll på bremsing og stopping kan du øve på tilsvarende steder med svake bakker og etter hvert brattere bakker.
  2. I fart – stå og la begge skøytene peke rett frem.
  3. Bøy i knærne og finn god balanse.
  4. Saks bena ved å føre foten som har brems fremfor deg.
  5. «Sett deg ned» og hold vekten og skuldrene bak.
  6. Øve øve øve!!!
  7. Og ikke gi opp, bremseteknikken kommer når din balanse og dine skøyteferdigheter generelt blir bedre!

Slik kommer du ned en trapp

  1. Hold i rekkverket.
  2. Gå baklengs ned rolig ved å sett en og en skøyte bestemt inn mot «veggen» innerst i hvert trappetrinn.
  3. Se hva du gjør med skøytene.

Slik ferdes du trygt

  1. Hold blikket rettet fremover og i den retning du skal.
  2. Bruk beskyttelse på hode, knær, håndledd og albueledd.
  3. Forvent at terrenget forandrer seg, folk kommer og at det kan komme dyr, steiner og annet i banen. Tren derfor også tidlig på å kunne svinge raskt unna og gjerne rulle ut og inn, slik at skøytene baner ut i bred posisjon og sammen. Slik unngå du å kjøre på noe som ligger midt i veien foran deg, for eksempel. Tren også på å kunne bøye deg lavt og rulla unna for eksempel en bom eller en gren.

Kilde: www.rollerblade.com

Da er det bare å sette teorien ut i live snart. Når jeg har kommet dit at jeg har gode ferdigheter så skal jeg jammen lage video og gi dere enda bedre innføring! 🙂

Gode ferdigheter, beskyttelse og øvelse gjør rollerblades til smoot sommertrening – gleder meg vilt!

Trine

4 kommentarer

  1. Husker at jeg elsket dette da jeg var liten. Kanskje jeg kjøper meg et par igjen, det er jo fantastisk trening. Ønsker deg en fin helg!

    1. Trines Treningsglede

      Ja, sikkert like gøy ennå 🙂

  2. Finnes det kurser som man kan lære å stå på rolleblanding

    1. Trines Treningsglede

      Hei 🙂 Det har jeg ikke sett eller hørt noe til. Håper innlegget kom til nytte om ikke annet 🙂
      God sommer! Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *