Derfor trener jeg så mye styrke nå

God morgen – fortsatt fra Alcúdia. Vi er nå inne i uke to etter en veldig hyggelig og sosial uke med vekselvis regn og sol. Roen har senket seg skikkelig og barna føler seg varme i trøya og har vokst på selvstendighetsfronten bare på denne drøye uken. Herlig!

Ideelt sett trener jeg variert og en kombinasjon av kondisjon og styrke, og normalt er det overvekt av kondisjon. I disse 8 dagene på ferie har jeg trent mange og nesten bare styrkeøkter. Og det er flere grunner til det.

I bunn ligger at jeg er veldig underernært på og motivert for å trene og jeg har lyst til å fylle treningstiden med fysisk innsats som gjør meg godt og gir meg en god følelse.

Som du skjønner finner jeg grunner til å trene (tilpasset) når jeg er frisk, heller enn unnskyldninger til å la være!

Grunnen til at jeg har valgt styrke så mange som 6 av 8 dager her på Mallorca er at jeg ikke er 100 % i formen og opplever at trening med lav puls er det riktigste da. Jeg må holde igjen på intensiteten.

Ettersom jeg ikke kan gå noe særlig (med hælbetennelsen) og er lysten på fremgang og effekt i tiden jeg legger ned, faller valget på kvalitetsmessig styrketrening fremfor kjedelig og lite effektfull kondisjonstrening innendørs på apparater. Men jeg har også gått på rollerblades.

Grunnen til at jeg generelt vektlegger styrketrening om dagen, som 2-3 ganger fast per uke, er at jeg ønsker å gjennoppbygge styrken jeg har hatt og trives med, og som har blitt brutt gradvis ned over lang tid med mye sykdom. Da må det en innsats til over tid.

Uten muskelmasse og styrke får jeg lettere muskelplager og skjevholdning og utfordringer med å holde vekten og ta av overflødige kilo. Så motivasjonen er sterk for å bli fysisk sterkere og øke muskelmassen.

Når helsen setter begrensninger og jeg må leve med slett kvalitet på kondisjonstrening, er det utrolig deilig, motiverende og gøy å få lov til å gjøre en ting skikkelig, spesielt styrke som jeg trenger. Jeg søker fremgang og opptur der det er mulig!

Det er kjempegøy når fremgangen kommer, som den jo gjør med økt fokus!

Da vet du det!

Men normalt og når jeg kommer hjem fra ferie blir det mer som ellers igjen og variert når jeg er frisk. Hjemme har jeg sykling (eeendelig), svømming og utforsking av gåing og jogging på sti som nye muligheter. For nå er det skikkelig vår og smeltet snø hjemme forventer jeg. Hi hi. Det blir fint med mer variasjon og kondisjonstrening og.

Hvor mye styrke trener du per uke?

Dette er anbefalt:

  • For fremgang: 2 per uke minst
  • For raskere fremgang: 3 per uke eller mer
  • For vedlikehold: 1-2 per uke

God søndag!

Trine

Min Facebook-side finner du HER 

Min Instagram finner du  HER 

Mine treningsgrupper/kurs med PÅMELDING finner du HER

Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *