Gode resultater eller treningsglede – må du velge?

Jeg hørte en kar si at han heller ville få resultater av treningen enn å ha det gøy med null fremgang. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke heller sier «ja takk – begge deler»! Det gjør jeg når jeg er frisk og kan trene som jeg vil.

Treningsglede med fremgang og resultater!

Men er ikke det bare ord? (Fra en som opplever masse treningsglede og som egentlig ikke kan vise til noe særlig fremgang – verken på vekten eller formen – de siste årene?) 

I mitt tilfelle har helsen hindret meg i å trene kontinuerlig og effektivt, som igjen selvsagt går ut over resultatene. Og det er ikke gøy. Resultater vil jeg ha! Men normalt har jeg kunnet trene som jeg vil, og da har jeg valt både trening som gir glede og resultater i ett og samme treningsopplegg. Noe jeg mener alle kan. Dette opplegget gleder jeg vilt til å komme tilbake til og anbefales av meg til alle friske og funksjonsdyktige. Jeg skisserer det litt lenger ned.

Men først, hva er glede?

I denne sammenheng er det treningsglede, som handler om å trives og oppleve bevegelsen, aktiviteten eller anstrengelsen som positiv, meningsfull og lystbetont. Det kommer når du gjør noe aktivt som gir deg glede. 

  • En sinnstilstand de fleste av oss ønsker å være i ofte.
  • Når vi er glade kjennes livet godt å leve.
  • Negative og livshemmende følelser er borte eller dempet.
  • Glede i livet er med på å opprettholde søken etter bevegelse fremover i livet.
  • Glede i trening er med på å opprettholde søken etter fremgang i trening.
  • Jo mer til stede vi er i det vi gjør, jo mer opplevd glede.
  • Den positive sinnstilstanden varer ikke og kan derfor oppleves som vanskelig og skummel også.
  • Gleden kan alltid komme igjen, og vi kan oppsøke og fremkalle den, spesielt gjennom utfordring og mestring.

Og, hva er resultater?

I denne sammenheng er det treningseffekt, som handler om å ta i hardt, holde ut og repetere. Det kommer når du opplever vrede, smerte, trer ut av komfortsonen og pusher grenser.

  • økt styrke
  • økt muskelmasse (og på sikt økt forbrenning)
  • økt forbrenning
  • økt oksygenopptak, kondisjon og utholdenhet
  • økt bevegelighet
  • økt balanse
  • økt koordinasjon
  • økt spenst

Så hvordan kombinerer man glede og vrede, gofølelse og smerte, komfortsonen og ut-av-komfortsonen?

Cluet er at man ikke må se for seg eller forvente begge deler på samme tid og i en og samme treningsøkt. Men tenk at alt kan og bør inkluderes i et treningsopplegg – i løpet av en uke, måned, periode osv. Jeg opplever at jeg har mye treningsglede i livet og i treningen selv om halvparten av treningen er overskygget av målet om å oppnå effekt.

Her får du min oppskrift på hvordan få i pose og sekk i 10 punkter:

  1. Velg 40-50 % av øktene/bevegelsen i løpet av en treningsuke eller måned etter lyst (det som gir glede). Du gjør det fordi du liker det!
  2. Velg 50-60 % av øktene/bevegelsen i løpet av en treningsuke eller måned etter disiplin (det som gir treningseffekt og resultater). Du gjør det fordi du trenger og ønsker effekten av det!
  3. Sørg for passelige utfordringer som gir deg mestring.
  4. Varier treningen, det gir både glede og resultater.
  5. Tren med en god venn, det gir både glede og resultater.
  6. Finn din greie, både med hensyn til nivå og valg av aktivitet, slik kommer du fremover. I starten er enkelt, lystbetont og ikke for hardt viktig, for å gjennomføre og sette gode rutiner. Da kan du få gode opplevelser, som igjen fører til treningsglede, økt treningslyst, økt treningsmengde og gode resultater på sikt.
  7. Noen ganger er det bra å trene selv om det ikke er det man har mest lyst til.
  8. Andre ganger er det viktig å lytte til kroppen og kjenne signalene som sier stopp av en god grunn.
  9. Noen ganger det vits i å dra på trening selv om det blir slapt, lite puls og pump, fordi alle monner drar, all aktivitet er bra for deg, rutiner er verdifullt for treningsflyten og for det mentale/den psykiske helsen.
  10. Forvent deg økter som er kjedelig, pyton og  vonde på veien og forvent å bli treningslei innimellom. La da resultatene frem i tid holde deg i gang og gjennomfør på tross av dette.

Å få resultater ved å prioritere en del ut i fra lyst, kan bli veldig effektfullt men det kan også bli midt på treet resultater totalt, avhengig av hva du fyller lyst-potten med. Uansett er det viktig at du gjør det du faktisk har satt deg for mål å gjøre i disiplin-potten. Alt må gjøres med kvalitet, enten du skal nyte følelsen av egenomsorgen i en rolig yogaøkt eller kjøre 4×4 intervall.

Ha en topp uke videre, med både lyst og disiplin 🙂

Trine

Min Facebook-side finner du HER 

Min Instagram finner du  HER 

Mine treningsgrupper/kurs med PÅMELDING finner du HER

Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

4 kommentarer

  1. Gode råd! På mitt treningssenter står det skrevet på en vegg at den treningsøkta som gikk skikkelig dritt, gir likevel mye bedre resultater enn om du ble liggende på sofaen isteden. 🙂

    1. Trines Treningsglede

      Klokt treningssenter, heia!!

  2. Takk for kjempefin blogg 🙂 Du tør å ha egne meninger og det liker jeg.

    1. Trines Treningsglede

      Hyggelig og høre 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *