8 perfekte uteøvelser

Nå som det blir lange perioder med sol og et tosifret antall varmegrader i store deler av landet, og du kanskje trekker ut for å trene kondisjon, kan det være kjekt og ha et knippe med styrkeøvelser som du lett kan gjøre ute mens du ført er i gang.

Anbefalingen om å trene styrke minst to ganger i uken trenger ikke bety at du må sette av egne økter til det (selv om du gjerne må bruke øvelsene du får her til det!). Ta en eller flere øvelser etter eller under gåturen, løpeturen, syklingen eller annet og få komplett trening.

Øvelsene under er perfekte å gjøre fordi de ikke krever noe utstyr. De er likevel effektfulle fordi de involverer store muskelgrupper og gir både styrke og økt forbrenning.

Slik gjøre du for å få fremgang:

  • Tren alle øvelsene to ganger per uke eller mer.
  • Gjør det etter en kondisjonsøkt eller i egen økt med oppvarming først.
  • Gjenta hver øvelser i tre serier.
  • Ta ett halvt minutts pause mellom seriene.
  • Ta ca 15-20 repetisjoner i hver serie.
  • Følg teknisk instruksjon.

HER FÅR DU 8 ØVELSER DU KAN BRUKE UTE

Klikk på linken for å få bilde av øvelsen og forklaring på teknikk!

Ettbens knebøy (du trener rumpe og lår)

Stående arm- og benhev (du trener baksidemuskler i ben, rumpe, rygg og skuldre)

Tåhev på forhøyning (du trener leggmusklene)

Push-ups bredt grep (du trener bryst og triceps)

Ryggehev med armer (du trener korsryggmuskler)

Hoftesenk (du trener rumpe, lår og stabiliseringsmuskulatur i mage og rygg)

Sideliggende benløft (du trener rumpe)

Lave sit-ups (du trener rette magemuskler – øvre del) eller Rull opp (tyngre variant)

Planken (du trener kjernemuskulatur)

LES OGSÅ: 40 øvelser uten utstyr – perfekt for ferietid og reise

Ta de med deg og smett inn når det passer. Med dette innlegget på mobilen kan du til og med ta styrketreningen spontant i månedene som kommer.

God begynnende vårtrening! 🙂

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *