Sette seg mål eller fokusere her og nå

Da jeg var på jentetur tidligere hadde vi en inspirerende samtale om det å sette seg mål – generelt i livet. Vi snakket om det å drømme, sette ord på hvor man er om et år, og det å sette seg mål – kontra å fokusere på her og nå.

Samtalen var en påminnelse om at vi alle er forskjellige også med hensyn til mål og målsetting. Og at ulik tilnærming også faktisk kan føre til samme samme endring. Det er ingen fasit og mange levemåter og veier til Rom.

  1. Noen går i eller endrer seg i ønsket retning uten et tenkt, uttalt eller nedskrevet mål. Kanskje ved å lytte til seg selv og fokusere på her og nå og på det som skjer underveis. Andre trenger kanskje et konkretisert mål å støtte seg til – som bevisstgjør en om hva som kreves på daglig og ukentlig basis for å endre kurs i riktig retning.

ENDRING MED MÅL: Å sette et mål og så tenke på, visualisere og drømme om det stedet man kommer når målet er nådd kan gi en motivasjonsboost og vilje til å jobbe. Mål kan gjøre en mer bevisst på tidsbruken og prioriteringer fra uke til uke. Ambisiøse, flotte og imponerende mål kan ikke minst nås, noe som igjen kan gi en anerkjennelse og kanskje en belønning du gir deg selv. Men det er ikke alltid at motivasjonene varer, det går som planlagt, handling skjer, effekter oppnås og mål nås. Vi har vel alle bygget noen luftslott oppigjennom? Er målet derimot godt, er sjansen for å lykkes med å nå det stort! Les: Slik setter du deg et godt mål!

ENDRING UTEN MÅL: Endring i positiv retning kan selvfølgelig også skje uten et gjennomtenk og langsiktig mål. For en som er flink til å høre på kroppen, lytte til seg selv, vet hva man vil og klarer å gjøre de hensiktsmessige tingene i hverdagen uansett støy, forstyrrelser og ødeleggende fristelser rundt, så trenger man kanskje ikke gå så systematisk til verks? Kanskje har man det nødvendige fokuset på seg selv i utgangspunktet og de hensiktsmessige handlingene faller mer naturlig? Kanskje klarer man å finne den rytmen, balansen og justeringen som skal til i dag, i morgen, uken etter og fra måned til måned ved å fokusere nok her og nå? Kanskje får man rimeligere krav til seg selv av dette og slipper mislykkede forsøk basert på for strenge opplegg? Kanskje går man på en gylden middelvei fra dag en som i hvert fall fungerer og gir trivsel på livets vei. Får man faktisk til ønskede forbedringer med denne tilnærmingen, så vil det kunne gir stor effekt også over tid.

Her må man gå en runde med hvem man er, hva man vil og hvor mye man vil. Og finne sin vei 🙂

Når det for eksempel gjelder trening så er det ikke alle som liker å trene, som bare synes det er et ork, men som ønsker seg bedre form likevel og må trene for å oppnå det. Da tenker jeg det er nyttig å ha et mål, som også kan gi økt motivasjon til å komme i gang og holde i gang. For en som ikke liker å trene men ønsker god fysisk form holder det neppe å lytte til seg selv fra dag til dag. I den andre enden – har man derimot en aktiv hobby, aktiv jobb eller en lidenskap for trening, og ingen spesielle ønsker for formen, er det kanskje unaturlig med et treningsmål?

For meg som elsker å trene, som ønsker å bedre formen og som liker å forbedre meg, er det normalt lystbetont og gøy med treningsmål. Men akkurat nå som helsen styrer og har gjort treningsmulighetene uforutsigbare og lave i lang tid, er det verken motiverende eller hensiktsmessig med mål knyttet til formen og en treningsplan ut i fra det. Mål knyttet til helsen derimot har jeg hatt siden 1. januar og det har vært et nyttig og effektivt styringsverktøy.

Hvordan er din vei til endring?

Trine

Min Facebook-side finner du HER 

Min Instagram finner du  HER 

Mine treningsgrupper/kurs finner du HER

Påmelding til online styrketrening gjør du HER! 

Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *