Kjernestyrkeprogram for viderekommene – 7 enkle øvelser

Kjernetrening er som kjent ikke det som alene gir deg six-pack-magen, men ikke se bort i fra at smertene i ryggen forsvinner og at magen blir flatere hvis også kostholdet spiller på lag.

En sterk kjerne består som tidligere skrevet av mange og sterke muskler som stabiliserer ryggraden fra nakken og ned til underlivet. Du må trene mage og rygg variert skal du få fres på alle disse muskelgruppene. Og er du allerede ganske trent og sterk i kjernen og ønsker ytterligere fremgang er et allsidig og tungt nok kjerneprogram viktig. Det får du av meg litt lenger ned her!

Forrige uke la jeg ut kjerneprogram for nybegynnere!

Påmelding til online styrketrening gjør du HER! 

I programmet skal du få trent både rette og skrå magemuskler og stabiliseringsmuskler i mage, rygg og bekkenbunn, og dermed bygget videre opp en solid kjerne som tåler det meste i hverdagen og på trening. Men husk at tunge baseøvelser som knebøy, utfall, markløft osv, trener kjernen vel så effektivt og på en solid, naturlig og funksjonell måte!

Nå skal du som er godt i gang med kjernetrening fra før av få et program med de aller enkleste øvelsene som du kan gjøre hjemme uten utstyr. Jeg har satt sammen et variert og utfordrende program som du kan bruke hvor som helst og når som helst.

Lykke til!

MAGE OG KJERNEMUSKLER – 7 ØVELSER

PS! Klikk på linken til hver øvelse for å se hvordan du gjør det. Du velger selv om du vil gjøre ferdig en og en øvelse (3 serier) eller om du setter sammen i et sirkelprogram (du går videre til ny øvelse etter en serie, og gjentar hele runden tilsammen 3 ganger).

HOFTEKRYSNING

Hoftekrysning

Muskler du trener her: Skrå magemuskler, hofte- og ryggmuskler.

BÅTEN

Båten

Muskler du trener her: Rett mage og stabiliseringsmuskulatur.

ARM- OG BENLØFT

Arm- og benløft

Muskler du trener: Mage, øvre og nedre del.

LIGGENDE SYKLING MED VRI

Liggende sykling med vri

Muskler du trener: Skrå magemuskler og kjernemuskulatur.

SIDEPLANKE

Sideplanke

Muskler du trener: Kjernemuskulaturen og skrå magemuskler

SPIDER-PLANKE

Spider-planke

Muskler du trener: Kjernemuskulatur, stabiliseringsmuskler i rygg, samt rumpe.

FIRFORTSSTÅENDE KNELØFT

Firfotsstående kneløft

Muskler du trener: Mage- og kjernemuskler.

***

Lykke til!

Hører gjerne fra deg hvordan det går 🙂

Trine

Min Facebook-side finner du HER 

Min Instagram finner du  HER 

Mine treningsgrupper/kurs finner du HER

Påmelding til online styrketrening gjør du HER! 

Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *