Slik forebygger du akutte skader ved aerobic, step, zumba osv

Utilpasshet og svimmelhet er typiske tilstander som kan oppstå ved aerobictimer og andre høyintensitetstimer i sal. Det skyldes ofte for lite mat og drikke i løpet av dagen, stress eller for dårlig oppvarming.

Vann og en banan og å sitte ned litt kan hjelpe raskt. I visse tilfeller hvor årsaken er skade eller sykdom er det ikke nødvendigvis så enkelt.

Akutte skader i aerobic- og saltimer er ikke uvanlig og kan skje den beste. Typiske akutte skader er vanligvis forstuing, avrivning av leddbånd, typisk i lår- og leggmuskler samt i kne- og ankelledd.

I slike tilfeller er det viktig med rask førstehjelp. Deretter skal man ha langsom og gradvis gjennopptrening, gjerne med veiledning av fysioterapeut. Jo mer alvorlig skade, jo større behov for profesjonell veiledning.

Husk at du kan forebygge at uhellet skjer. Les de typiske risikofaktorene under bildet, og ta dine forhåndsregler ut i fra de!

Dette er risikofaktorene for akutte skader i saltimer:

  • For kort oppvarming
  • For rask musikk
  • Slurv med teknikken og bevegelsene
  • For avanserte øvelser eller bevegelser for personen
  • Man er sliten (typisk på slutten av timen)
  • For lite mat og drikke gjennom dagen
  • For lite demping eller oppbygging i sko
  • Slitte sko
  • Glatte gulv

Å pådra seg akutte skader og bli satt ut av trening er jo veldig kjedelig, så det er verdt å ta noen forhåndsregler. Håper du fikk noen tips eller en påminnelse her 🙂

God, trygg og smart trening til deg!

Trine 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *