Mer trening enn planlagt i januar

Årets første måned ble avrundet i uken som gikk, og jeg lurer på – hvordan gikk det med treningen i forhold til årsplanen? Jeg har skrevet treningsdagbok hver dag i januar. Oppsummert uken hver søndag. Og i dag har jeg oppsummert hele måneden. Dette er resultatet fra dageboken:

  • Kondisjon: gjsn nesten 5 økter per uke
  • Styrke: gjsn ca 2,5 økter per uke
  • Yoga:  gjsn 0,8 per uke

Konklusjon: Alt i alt veldig høy gjennomføring, og totalt sett ble det mer trening enn planlagt. Det går i hovedsak ut på at jeg har vært frisk i hele januar og dermed fått mange bonus kondisjonsøkter i tillegg til planlagt kondisjons-, styrke- og bevegelighetstrening. Styrketreningen har blitt omtrent akkurat som håpet de fleste ukene, to hjemmeøkter og en på Elixia. Yoga har det også blitt hver uke som planlagt bortsett fra i uke 1 hvor jeg ikke var helt i gang hjemme fra fjellet. Kondisjonsvalget har falt oftest på skånsomme langrenn, grunnet fantastiske skiforhold og hælproblematikk. Ellers har jeg svømt og i tillegg fått testet de to første (korte) joggetune på over 4 mnd (etter behandlingstid for hælen), noe som gikk fint. Jeg testet også dance step, som ikke gikk bra for hælen.

Opplevelse: Det har vært en stor opptur med mange gode og fantastiske treningsopplevelser, og mulighet for så god gjennomføring. En tilbakelagt treningsperiode som er solid føles jo utrolig bra! Jeg har trent kun lett og moderat, aldri hardt, og tilpasset dagsformen. Med fire ffriske uker på rad har energien fått rukket å bygge seg opp, noe vi ikke er så vant med for tiden. Stigende energi er virkelig verdifullt. Har nytt hver dag i januar jeg.

Jeg må nesten bare si tusen takk for at jeg fikk en så deilig vintermåned full av trening, frisk luft og frisk kropp! 🙂 Jeg tar ingen ting for gitt lenger..

I morgen deler jeg månedsplanen for februar og gir tips til hvordan du kan sette opp og bruke en månedsplan, siden det var så stor interesse for årsplanen, som du kan se HER!

Dagens tre tips fra meg:

  1. Sett opp planer som du bruker veiledende (årsplan, månedsplan, ukeplan).
  2. Rydd plass til planlagt trening for uken som kommer hver søndag. Prioriter hardt!
  3. Skriv dagbok. Oppsummer ukentlig og månedlig. Det er utrolig motiverende å se tilbake på gjennomføring, uansett om det bare ble noe.

Håper uke din blir super 🙂

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *