10 sikre veiledningstips ved kettlebellstrening

Den tekniske utførelsen gjennom en kettlebellsøkt kan være utfordrende hvis du er ny, og skadeomfanget grunnet jernkulene som svinges med ymse kvalitet er gjerne større på treningssenter i januar enn ellers.

På nyåret tar mange nybegynnere turen til treningssenteret, og mange er ivrige på øvelsene som kombinerer det pulsgivende med styrke og fleksibilitet. Når målet i tillegg er vektreduksjon og rask fremgang, faller valget for mange på kettlebellstrening.

Kettlebellstrening i kombinasjon med klassisk styrketrening og mosjon/kondisjonstrening er supert. Bare husk på et par ting så du ikke slurver med teknikken og svinger på deg skader. Det gjelder både deg som er ny og deg som ikke har tatt i kulene på en stund.

10 tips til kettlebellsøkten:

  1. Ta deg tid til å puste skikkelig.
  2. Lær deg først hvordan den enkelte øvelsen skal utføres. Grunnstilling, grepet og bevegelsen.
  3. Innta god grunnstilling og riktig grep.
  4. Start med lette kuler og øk heller tyngden ettersom du kan teknikken og blir sterkere.
  5. Bruk tid på å øve inn teknikken/bevegelsen. Hvis du er usikker, spør om hjelp på treningssenteret.
  6. Vær spesielt påpasselig med stillingen din i ryggen, og har du plager med skuldre eller rygg, rådfør deg med lege/fysioterapeut el.
  7. Velg de letteste øvelsene de første ukene (som for eksempel en- eller tohånds kettlebellssing, goblet squat og renegade rows).
  8. Når du har kommet inn i treningsformen og føler deg generelt trygg på utstyret, håndtering og sving av kulene kan du prøve mer avanserte øvelser (som for eksempel snatch og clean and press).
  9. Sørg for progresjon over tid, så du oppnår fremgang, ved å øke antall repetisjoner og serier gradvis.
  10. Bruk gjerne speil eller en treningspartner for å se til at du gjør øvelsene riktig.

Håper det var til nytte!

Lykke til! 🙂

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *