Slik skal jeg holde nyttårsforsettene + tips til deg

Nyttårsforsetter, ønsker for det nye året, drømmer eller mål. Kall det hva du vil. Jeg tror at felles for oss alle er behovet og ønske om å komme til et sted hvor vi ikke er nå, og hvordan gjør vi best det?

Å sette ord på drømmene og fortsettene rundt midnatt på nyttårsfesten og skåle for et bedre «deg», er i hvert fall ikke nok. Derimot anbefaler jeg deg tre grep hvis du virkelig ønsker endring!

  1. Skriv ned målet så konkret, spesifikt og målbart som mulig. Og tidsbestemt. For at målet skal være motiverende over tid, bør det være både realistisk og høyt. Skriv også ned hvorfor.
  2. Sett opp en grov årsplan som fører deg til målet når 2018 har gått. Del inn i perioder.
  3. Sett opp delmål og tiltaksplaner for en periode av gangen (månedsplan, ukeplan, øktplan)

På søndag får dere tips til hvordan dere kan sette opp en grov årsplan, slik at dere kan integrere deres personlige mål, årsplan og tiltak enklere. I dag deler jeg mitt hovedmål (grep nummer 1) for 2018 for å vise hvordan generelt formulerte mål kan gjøres mer konkret. Jeg skriver gjerne og et innlegg om hvordan jeg tenker når jeg setter delmål og tiltaksplaner ut i fra hovedmål og årsplan også om dere er interessert.

Her er hovedmålene min som skal nåes innen 31. desember 2018:

  1. Bli frisk.
  2. Bli sterkere.
  3. Nyte trening hver friske dag.

Det er jo tusen ting man ønsker seg «bedre på», og listen kunne vært lang. Men i år har jeg tenkt til å være enda mer realistisk og ikke gape for høyt, på grunn av en lite forutsigbar helse, som påvirker treningen såpass mye. Jeg har derfor tenkt nøye hva som virkelig er det aller viktigste for meg å investere energi i og hva som er mest realistiske for meg å oppnå det førstkommende året. Mål 1 er det viktigste, og som du skjønner er helsen viktigere å fokusere på enn den fysiske formen det neste året for meg. Tenke seg til!

Jeg har prioritert målene i år hardt! 

Målene under er for meg i min helse- og treningssituasjon både motiverende og relevante. De er også oppnåelige med mindre helsen fortsetter å skrante «uten at jeg vet hvorfor».

I de to første målene er selve «resultatet» målet, og i det siste er selve «veien» målet. En kombinasjon er motiverende og gir treningsglede underveis, og anbefales!

Så må må disse generelle målene konkretiseres, skal jeg klare å huske, stå ved og nå dem.

Så til nivå 2=mer konkretiserte mål:

  1. «Å få gjennoppbygget og normalisert immunforsvaret, og bli skadefri i foten», er mer konkret og det som ligger i å bli frisk for meg nå.
  2. «Jeg skal trene generell styrke tre dager i uken (minst), og ved det øke muskelmassen og styrken i hele kroppen»
  3. «Etter styrketrening som er førsteprioritert skal jeg nyte langrenn, løping, svømming, dance step og etter hvert sykling, rollerblades og turer alle friske dager»

Ut i fra dette, lager jeg både årsplan inndelt i perioder, jeg setter opp delmål for hver periode og lager en plan for hvordan jeg skal nå delmålene underveis og hovedmålet til slutt – med relevante tiltak innenfor trening, livsstil, søvn, hvile, kosthold og evt annet..

Når alt er klart, sitter jeg hver søndag og fyller inn i filofaksen hva som skal utføres i løpet av uken. Og gjennomfører jeg etter planen uke etter uke, måned etter måned når jeg målet om et år.

Følg med for årsplan-tips på søndag! 🙂

God onsdag!

Klem Trine

Følg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

TILBUD TIL NYE: Få gratis prøvetime eller første måneden i Trines Treningglede online styrketrening til JUBILEUMSPRIS, kun 300 kroner, og se om dette er trening som passer for deg. Send meg mail: trine@trinestreningsglede.no.

Du kan også meld deg direkte inn som abonnent her nå:  

Les mer om opplegget HER! 

Sjekk ut andre kurs og treningsgrupper jeg har ved å klikke på denne linken! 

Følg meg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

2 kommentarer

  1. Mange gode tips her 🙂 Kan du dele hva du tenker å gjøre for å bli friskere i 2018?

    1. Trines Treningsglede

      Så fint å høre! Ja, det kan jeg selvsagt dele! Følg med på bloggen God kveld og trening til deg ‍♀️

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *