Luke 6 «Sittende nakkestrekk»

God onsdag dere og velkommen inn i luke 6. Håper desember har startet bra? Halsbetennelsen har sittet i lenge her, så rolige yoga-øvelser med lav og rolig puls har vært ekstra kjærkomment og kombineres nå med opptrapping av jobbrelatert trening. Etter hvert som formen stiger enda mer blir det å ta opp mer styrkeøvelser i hverdagen ved siden av Pernilles yoga-øvelser, og etter hvert kan kondisjonstrening få et «come-back» også.

Yoga-øvelsen i luke 6 er den siste fra PURO YOGA-Pernille på noen luker. Hun har valgt ut de 6 første øvelsene til dere med en baktanke. De passer godt etter hverandre og sammen. De utfyller hverandre og gir tilsammen en fin effekt på hele deg.

Se luke 1-5 her:

Nedover hunden

Halvbro

Utvidet trekant

Hofteåpner/setestrekk

Sittende twist

Dagens «Sittende nakkestrekk» er bra for stive og vonde skuldre og nakker, og kan bedre leddplager og hodepine.

Øvelsen har lav terskel og trenger ikke gjøres på matta, men kan gjøres sittende hvor som helst. Perfekt for å bryte opp en stillesittende dag på kontoret eller andre steder!

Dette trener du i «Sittende nakkestrekk»:

  • Du tøyer nakke, skuldre og armer.
  • Du åpner håndledd og fingre.
  • Du forbedrer sirkulasjonen i armene og nakke og opp til hodet.

Slik gjør du yoga-øvelsen:

  • Varighet: Hold posisjonen mens du gjør 10 lange inn og utpust.
  • Antall serier: 3 serier, husk å gjør øvelsen på begge sider.
  • Ganger per uke: Gjerne hver dag.

Se veiledning av øvelsen under bildet.

SITTENDE NAKKESTREKK: Øvelsen du faktisk kan gjøre på jobben uten å tilrettelegge for noe som helst annet enn to halvminutters pause fra arbeidet. Lukk øynene som Pernille gjør i tillegg og få et aldri så lite avbrekk. Foto: Nicki Twang (www.twang.no) på Puro Yoga i Oslo.

Selve utførelsen:

  • Finn en avslappende sittestilling på rumpa med bena i kors.
  • Plasser venstre håndflaten i gulvet inn under deg. Med fingrene rotert innover.
  • Len hodet forsiktig mot høyre skulder, mens resten av overkroppen holdes i ro.
  • Hold strekken i 10 lange pust.
  • Ønsker du «tyngre strekk» kan du hjelpe til med høyre arm/hånd (som på bildet under), ved å føre høyre armen over hodet og legge høyre håndflate på venstre øre.
ALTERNATIV: Få til strekken i nakken ved hjelp av armen/hånden på motsatt side, men ikke push deg mer enn at du kjenner en lett strekk i nakken. Foto: Nicki Twang

God yoga!

FØLG MED HVER DAG FOR Å FÅ MED DEG JULEKALENDERKONKURRANSEN!

PREMIER

På selveste julaften deler vi ut flotte premier til en heldig vinner. I fire av lukene frem til jul (inkludert dagens luke 3) kan du delta i en enkel og hyggelig julekalenderkonkurransen, og være med i trekningen av følgende:

  • Gratis medlemskap i Trines Treningsglede online styrketrening i 3 måneder, til en verdi av 2070 kroner. Tren der du er fra nyttår! Les mer om onlinetreningen ledet av meg HER. 
  • Fete tights fra www.babetteyoga.no til en verdi av 998 kroner. Du ser tightsen på Pernille i luke 1 i morgen.

♥Klemmer fra Pernille & Trine♥

Følg gjerne Pernille og Puro på instagram: @pernilles_journey og @puroyoga

Følg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

TILBUD TIL NYE: Er du interessert i å bli med i online styrketrening med Trines Treningsglede og trene hele kroppen regelmessig? Meld deg inn som abonnent før 01.01.2018 og få EN MÅNED GRATIS! Klikk på bildet nå! 

Du får god veiledning av meg, livesendinger og et motiverende treningsmiljø der du er! Les mer om onlinetreningen HER! 

Sjekk ut andre kurs og treningsgrupper jeg har ved å klikke på denne linken! 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *