Luke 4 «Hofteåpner/setestrekk»

#inneholder egenreklame

Hei igjen, og velkommen inn i luke 4. Håper du fikk deltatt i konkurransen i luke 3, hvis ikke må du du gjøre det nå. Det tar to sekunder 🙂

Så gøy at så mange liker julekalenderen her i år, og setter pris på yoga-inspirasjonen vi får fra fantastiske Pernille, i herlige lokaler på PURO YOGA gjennom nydelige bilder tatt av Nicki Twang. Mange gjør øvelsene, kanskje etter en kondisjons- eller styrkeøkt og opplever de som både utfordrende og velgjørende. Det er bra, sånn jeg håpet.

I dagens luke viser Pernille oss «Hofteåpner/setestrekk”, som er en forberedende øvelse til «Padmasana», bedre kjent som ”Lotus”. Øvelsen er perfekt etter tur og trening, men er også bra å gjøre etter å ha sittet lenge stille. Gjør gjerne dagens yoga-øvelsen i kombinasjon med «Nedover hunden».

Sjekk ut øvelsene i luke 1-3 her:

Nedover hunden

Halvbro

Utvidet trekant

Øvelsen kan du gjøre hjemme, på jobbene eller hvor som helst i verden. Det er fint å ha noe å sitte på så du ikke blir kald i rumpen, for eksempel en matte, et teppe eller annet. Og igjen, unngå å ha på for trang bukse! Du trenger bevegelige klær.

Dette trener du i «Hofteåpner/setestrekk»:

  • Du åpner, som navnet tilsier, hoftene.
  • Du tøyer også muskler rundt ankler og knær, og holder ledd og sener fleksible.
  • Du roer ned sinnet, øker tilstedeværelsen og øker konsentrasjon.
  • Du styrker ryggsøylen og bidrar til en god holdning.
  • Den letter på menstruasjons- og isjiasplager.
  • Den roer ned nervesystemet og lader dermed opp kroppens energinivå.
  • Øker blodsirkulasjonen.
  • Virker forebyggende mot sykdom av de vitale organene i mage og stimulerer reproduksjonsorganene våre.

Slik gjør du yoga-øvelsen:

Varighet: Hold posisjonen mens du puster inn og ut rolig. Start med 10 lange inn og utpust første gangen. Øk deretter gradvis til å holde posisjonen i 3 til 4 minutter av gangen.
Antall serier: 1-3 serier, husk å bytte slik at begge bena får ligge øverst.
Ganger per uke: Gjerne hver dag.

Se veiledning av øvelsen under bildet. Og sjekk alltid nederst om det er konkurranse i dagens luke!

«HOFTEÅPNER/RUMPESTREKK»: Nybegynnere i yoga og stive kropper kan starte med ganske rett rygg og kun hendene i gulvet. Tålmodighet og gjennomføring vil føre deg nærmere gulvet. Foto: Nicki Twang (www.twang.no)

Selve utførelsen:

  • Sett deg ned på setet og vær oppmerksom på at du sitter på begge setebena gjennom hele øvelsen.
  • Legg så den høyre hælen oppe på det venstre kneet. Vær nøyaktig med dette til tross for at det venstre kneet kommer høyt oppe i luften. Det er for å skåne knær.
  • Len deg så sakte fremover etter beste evne. Om det oppleves umulig foreløpig – prøv i hvert fall å få armene på fremsiden av bena (slik som på bildet over).
  • Er du bevegelig nok kan du legge pannen ned mot/i gulvet, la underarmene hvile på gulvet og ha en krummere rygg (slik som på bildet under).
  • Gjenta på motsatt side, med venstre hæl liggende oppå høyre kne.
  • Regn også med at du kan komme lengre ned på den ene siden sammenlignet med den andre.
FOR DE MYKE: Stillingen på dette bildet er en radikal en, sier Pernille, men den gi en svært effektiv strekk på setet og er oppnåelig med tålmodighet over tid. Foto: Nicki Twang (www.twang.no)

Erfarne instruktører som Pernille vet at mange kan miste motet av store bevegelseutslag som dette, og mener derfor at den er desto viktigere å gjøre. Legg vekk prestasjonen og vær tålmodig råder hun.

Litt og litt er alltid lurt når målet virker uoverkommelig.

God yoga!

FØLG MED HVER DAG FOR Å FÅ MED DEG JULEKALENDERKONKURRANSEN!

PREMIER

På selveste julaften deler vi ut flotte premier til en heldig vinner. I fire av lukene frem til jul (inkludert dagens luke 3) kan du delta i en enkel og hyggelig julekalenderkonkurransen, og være med i trekningen av følgende:

  • Gratis medlemskap i Trines Treningsglede online styrketrening i 3 måneder, til en verdi av 2070 kroner. Tren der du er fra nyttår! Les mer om onlinetreningen ledet av meg HER. 
  • Fete tights fra www.babetteyoga.no til en verdi av 998 kroner. Du ser tightsen på Pernille i luke 1 i morgen.

♥Klemmer fra Pernille & Trine♥

Følg gjerne Pernille og Puro på instagram: @pernilles_journey og @puroyoga

Følg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

TILBUD TIL NYE: Er du interessert i å bli med i online styrketrening med Trines Treningsglede og trene hele kroppen regelmessig? Meld deg inn som abonnent før 01.01.2018 og få EN MÅNED GRATIS! Klikk på bildet nå! 

Du får god veiledning av meg, livesendinger og et motiverende treningsmiljø der du er! Les mer om onlinetreningen HER! 

Sjekk ut andre kurs og treningsgrupper jeg har ved å klikke på denne linken! 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *