Yogaøvelse 2: «Halvbro»

Yoga-øvelsen «Halvbro», også kaldt Urdvha Danhurasana kan du gjøre hjemme, på jobben eller hvor som helst i verden. Du trenger en matte, eller et hardt underlag med godt grep hvor du kan skyve ifra.

Øvelsen passer sammen yogaøvelsene 1 og 3-6, eller alene:

1. Nedover hunden

2. Halvbro

3. Utvidet trekant

4. Hofteåpner/setestrekk

5. Sittende twist

6. Sittende nakkestrekk

Se veiledning av øvelsen under!

Dette trener du: I «halvbro» styrker du bakside lår, tøyer hofteleddsbøyere , åpner opp brystpartiet, skuldre og nakke og strekker ryggen. Dette er en fantastisk bryståpner og er perfekt for alle med kort stresspust. Øker 02 opptak til hjernen, øker konsentrasjon og utholdenheten, forteller Pernille.

Slik gjør du yoga-øvelsen:

  • Varighet: Hold posisjonen mens du puster 5 lange inn- og utpust
  • Pause varighet: 1 til 3 lange pust
  • Antall repetisjoner:  3 til 5
  • Ganger per uke: hver dag eller så ofte du kan
«HALVBRO»: Fantastisk øvelse for å åpne brystet, sier Puro-Pernille. Foto: Nicki Twang (www.twang.no)

Selve utførelsen:

  • Ligge på ryggen.
  • Bøy opp knærne og sett føttene i underlaget, i hoftebreddes avstand (i skulderbredde for menn!).
  • Bruk føttene og skyv hoftene opp mot taket.
  • Fold så fingrene sammen under ryggen med så strake armer som kroppen din tillater.
  • Draget i armene og skyvet i bena skaper en ekstensjon, dvs utstrekning i ryggsøylen.
  • Hold stillingen 5 lange pust og forsøk å trekke pusten opp i brystet.

God yoga!

Følg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

ONLINE STYRKETRENING: Er du interessert i å bli med i online styrketrening med Trines Treningsglede og trene hele kroppen regelmessig? Meld deg inn HER NÅ og bli med på årets første livesending på mandag klokke 10 (evt senere på dagen når det passer deg!)

Du får god veiledning av meg, livesendinger og et motiverende treningsmiljø der du er! Les mer om onlinetreningen HER! 

Sjekk ut andre kurs og treningsgrupper jeg har ved å klikke på denne linken! 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *