Luke 1 «Nedover hunden»

#inneholder egenreklame

Velkommen inn i adventskalenderens aller første luke. Tenk nå er vi i gang. Og så hyggelig at du titter innom i en hektisk førjulstid. Jeg håper du setter av et par minutter til deg selv og dagens øvelse i dag, og setter standarden for de neste 24 dagene. For uansett hvor travelt det blir så vil du få det litt bedre med fysiske avbrekk!

Først ut er yogaøvelsen «Nedover hunden», også kalt ADOMUKASVANASANA, som Pernille fra PURO YOGA viser deg her! Øvelsen kan du gjøre hjemme eller på jobb, og hvor som helst i verden. Du trenger en matte eller et gulv med litt godt grep, så du ikke sklir. Enjoy!

«NEDOVER HUNDEN»: Det er viktig at nakken er avslappet, sier instruktør Pernille Bønkan fra Puro Yoga, iført premie-tightsen. Jo mykere du er jo nærmere tærne kan du plassere hendene. Foto: Nicki Twang (www.twang.no)

Dette trener du: I «nedover hunden» strekker og forlenger du baksiden av bena og ryggen samt styrker muskler i skuldre og armer. Denne øvelsen gir også en god traksjon i nakke på grunn av tyngdekraften. Det vil si at du får et «slipp» i nakken som skaper utvidet plass mellom virvlene, som er sunt og veldig bra mot spenningshodepine og liknende.

Se veiledning av yoga-øvelsen over og under bildet!

Slik gjør du yoga-øvelsen:

  • Varighet: Hold posisjonen i fem lange pust (inn og ut pust).
  • Ganger per dag: Gjerne flere.
  • Ganger per uke: Gjerne hver dag.
  • Kan gjøres hvor som helst og når som helst.
ALTERNATIV FOR STIVE: Plasser hendene litt lengre fra føttene du som føler deg litt stiv! Foto: Nicki Twang

Selve utførelsen:

  • Stå med hender og føtter i slik en avstand (som på bilde med alternativ 1) at du får strukket ut ryggen, at vekten kommer bakover på bena og at du står med hele fotsålen i gulvet.
  • Dersom du føler deg litt stiv og syntes det blir tungt på armene kan du (som på bilde med alternativ 2) bøye knærne. Men forsøk å holde setebena pekende opp mot taket.
  • La blikket gå i retning av navlen og spenn mest mulig av i nakken. Det er viktig at nakken er avslappet!
  • Helene søker seg ned mot gulvet gjennom hele øvelsen.

God yoga! Og du, la høre fra deg da – hvordan gikk det?

Med det er adventstiden i gang og kalenderen åpnet. Tusen takk for at du åpnet luken og lykke til med dine 5 velgjørende minutter!

♥Klemmer fra Pernille & Trine♥

Følg gjerne Pernille og Puro på instagram: @pernilles_journey og @puroyoga

Følg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

TILBUD TIL NYE: Er du interessert i å bli med i online styrketrening med Trines Treningsglede og trene hele kroppen regelmessig? Meld deg inn som abonnent før 01.01.2018 og få EN MÅNED GRATIS! Klikk på bildet nå! 

Du får god veiledning av meg, livesendinger og et motiverende treningsmiljø der du er! Les mer om onlinetreningen HER! 

Sjekk ut andre kurs og treningsgrupper jeg har ved å klikke på denne linken! 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *