8 varianter av planken

Kjernesterk jul er det vi går for i år, og den ekstra lille innsatsen vi prøver på er daglig planke i 1 til 3 serier.

Jeg har fått med meg mange på utfordringen i Trines Treningsklubb allerede og vi er i gang. Men det er fortsatt nesten tre måneder til jul, så det er absolutt ikke for sent å hive seg med!!!

Husk, en øvelse om dagen (eventuelt ekstra) tar maks 5 minutter. Du trenger ikke ha varmet opp for å kjøre planke, og du kan i tillegg gjøre en serie av gangen. For eksempel en om morgenen før dusjen, en mens du venter på at middagen koker og en i forlengelsen av tannpussen om kvelden.

Alle klarer det!

Og det lille vil gjøre en stor forskjell for deg, som å bidra til en strammere, sterkere, smalere og sunnere midje. Men du må gjøre det, og du må gjøre et ofte og riktig!

Gjør det gjerne «sammen» med oss andre – meld deg inn i Facebook-gruppen Trines Treningsklubb – så får du ekstra motivasjon!

Når du oppfordrer folk i øst og vest til å kjøre planken, så får du jammen forklare godt hvordan man skal gjøre det og. Så jeg instruerer det her. Les videre!

Slik gjør du det:

  • Nybegynnere starter med vanlig planke (øvelse 1) på knærne. Se øvelsen HER!
  • Gå inn i planke-posisjonen og fokuser på riktig utførelse.
  • Ta tiden og hold posisjonen så lenge du klarer med OPTIMAL teknikk og i maks ett minutt.
  • Velg en tyngre variant (øvelse 2, 3 og 4) av vanlig planke dersom ett minutt går lett. Se tyngre varianter av planken HER!
  • For god fremgang; gjenta 2-3 serier 2-3 ganger i uken
  • For å booste kjernestyrken: 1-3 serier daglig over tid
  • For vedlikehold: 1-3 serier 1-2 dager i uken

Her får du flere ulike og utfordrende planke-varianter du kan lære deg, leke deg med og variere med på sikt, for å få videre fremgang, fornyet motivasjon og utvidet reportoir.  

SIDE-PLANKE

Klikk her for full veiledning i «sideplanke»

SPIDER-PLANKE

Klikk her for full veiledning i «spider-planke»

PLANKE PÅ FORHØYNING

Klikk her for full veiledning i «planke på forhøyning»

PLANKE MED STRAKE ARMER OG KNELØFT

Da skulle det ikke stå på mulighetene for en kjernesterk jul, selv med daglig innsats!

Spør hvis du lurer på noe, og så håper jeg du tar utfordringen du også?

God lørdag! 🙂

Trine

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og på Instagram for mer inspirasjon!

Sjekk ut når nye treningsgrupper starter opp HER

For å bli medlem i Trines Treningsklubb (gratis deltakelse og månedlige livetreninger!) klikk på denne linken og send meg en forespørsel!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *