8 tips til en vellykket sykkeltur

God kveld! Å finne forbilder som fronter treningsglede og normal, naturlig kropp vet jeg er vanskelig å finne, og jeg har ikke tenkt til å slutte med det, bare så det er sagt. Hvis du lurte etter gårsdagens meningsytring.

Jeg understreker at jeg ikke hyllet redigering av kropp, verken på foto eller ved kostmetiske justeringer. Ei heller fronting av små størrelser, små porsjoner eller manglende tilslutning til «Sunn Fornuft»-plakaten, slik noen har vært inne på. Jeg skrev ikke en generell forsvarstale. Tvert i mot satte jeg fingeren på bestemte sider ved Carolines blogg – som jeg synes var verdt en hyllest. Du kan lese akkurat hva jeg hyllet HER!

Fra en sjelden hylling til min daglige treningstipsing 🙂

På tide med litt prat om sykling… Aktiviteten som passer alle uansett form, vekt og størrelse. Sykling er skånsomt for både, kroppen, miljøet og lommeboken. Samtidig trener du kondisjon og utholdende styrke i beina. Har du problemer i nakke og skuldre kan sykling med anspent sittestilling over tid øke plagene, så aktiviteten bør alltid suppleres med annen aktivitet og gjerne avbrytes med pauser.

Enten kan sykkelen brukes som transportmiddel og hverdagsmosjon. Eller så kan du sykle med mål om å bedre formen, hurtigheten og sykkeltråkket. Ikke minst er sykkelturer en herlig aktivitet, som er det jeg tenkte å gi litt tips rundt i dag. Turer på sykkel gir både mosjon, sosial hygge og naturopplevelser på en gang. Og så kan de ta deg langt på kort tid.

Hele familien her legger ut på et litt større turprosjekt på lørdag – som innebærer både bilkjøring, sykling med små barn og teltovernatting. På et helt nytt sted! Om vi gleder oss??!!!

Og vi forbereder oss 🙂

Her kommer noen tips til en vellykket sykkeltur:

FORBERED TUREN

Vit hva slags tur du og eventuelt turfølget begir dere ut på. Planlegg (helst med barna) på forhånd ved å finne egnede ruter/turer på kartet og se til at stigningsprofilen passer syklistene. Spesielt barna liker å vite hva som venter dem, men er turen fysisk krevende for de voksne kan det også være greit å være forberedt på for alle. Sjekk også værmeldingen for å vite hva dere trenger av klær og utstyr.

TENK GJENNOM TIDSSKJEMA

Hvor lang tid vil turen ta, er lurt å tenke gjennom på forhånd, i hvert fall hvis du har med barn. Og hvor mange pauser trengs eller ønskes, cirka? Når er man fremme ved målet? Vit at du rekker å komme dit du skal cirka til rett tid før for eksempel markastuer stenger, det blir mørkt eller annet. Ta deg tid til å tenke ut en tur med flyt som dere vil huske lenge etterpå.

HA SLINGRINGSMONN

Når man har et spesielt mål for turen inkludert delmål underveis, bør man sette av tid til dette. Er det steder man vil innom, ting man vil se, noe man skal kjøpe, matpauser man vil ta, bleieskift som nødvendigvis kommer, osv, så bør det være fleksibilitet som man kan nyte alt hele veien uten å måtte tenke på å stresse videre.

BRUK BIL

Man kan selvsagt alltid sykle hjemmefra. Men vil man oppleve noe helt nytt eller bestemt på sykkel, eller komme tett på naturen, så er det kjærkomment med bil – med mulighet for å frakte syklene. For da kan du kjøre kortere eller lengre kjedelige og upassende strekninger for å komme til et utgangspunkt som gjør hele turen fin. Med bil blir utvalget av flotte sykkelturer mye større! Det sparer deg for tid, styr med busser, tog og bagasje. Husk at bil også kan leies, dersom man er på ferie og reise.

HA RIKTIG KLÆR OG UTSTYR

En lengre sykkeltur, for eksempel over flere dager, kan kreve litt sykkelklær og utstyr. Man kan trenge skift, både oventil og nedentil. Og ulike klær til ulikt vær er viktig, samt varmere alternativer. Sentrale klær i bakhånd på sykkel er tynn vindjakke, hansker, og ankelvarmere ved kaldere årstid. Regntøy er selvfølgelig et must med mindre værmeldingen viser sol og skyfritt over hele linja. Du må unngå å fryse, det er det viktigste. Men det er også godt å kunne kle av seg om det blir for varmt. Generelt blir det kaldere på sykkel enn til fots og spesielt hvis det er vind.

TILPASS TUREN TIL DET FYSISKE UTGANGSPUNKTET

Enten må du finne turer som har passende fysisk krav til gruppen, inkludert det svakeste leddet, og husk at det ikke er noe smart å legge opp til for hard tur. Eller så må de som skal på tur sørge for rett treningsgrunnlag i tide til den planlagte turen, ved å trene seg opp ved behov. Som regel blir man utfordret av både lange flate parti og kuppert terreng med motbakker og klatring, så ikke kom helt uforberedt på dette, men tren på lignende belastninger på forhånd. Du blir god på det du trener på! Er det små barn med styres selvsagt turvalget av lengden på deres ben, samt motivasjon, hi hi.

NYT UNDERVEIS

Når sykkelturen først er i gang må den nytes. Veien er målet tross alt. Ikke fortsett til hovedmålet på død og liv, dersom det hindrer dere i å få en god opplevelse eller få med deg omgivelsene underveis. Og er du ute etter treningseffekt så forsøk å finne en balanse mellom økt puls og kroppsarbeid og tilstedeværelse og nytelse. Pausene er også en stor del av en vellykket sykkeltur synes jeg. Er det ren treningstur, blir det selvsagt noe annet! Da kan pust, pes og smerte få overdøver naturopplevelsen.

HUSK HJELM

Uansett om du skal på asfalt, skogsstier, grusveier eller over fjell så må du huske hjelmen. Hjelm er en så viktig og enkel forsikring at det ikke finnes unnskyldninger fra verken voksne, barn, proffe eller mosjonister som er bra nok. Om turen skulle medføre ulykker med hjerneskader eller andre skader som følge, på grunn av manglende hjelmbruk, så hjelper det lite hvor vellykket turen var frem til det. Hjelmen virker støtdempende og fordeler kraften i slaget slik at ikke hele belastningen rammer hodet på ett punkt. Sykkelhjelm reduserer risikoen for hodeskader med 60-80 prosent.

Gleder meg til å fortelle dere hvordan turen gikk, og vise bilder!

Men det er fortsatt noen dager igjen til helg.

Skal du trene i dag?

Trine

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og på Instagram for mer inspirasjon!

Les om mine treningsgrupper (online styrke, gågruppe og joggegruppe) HER

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *