Jeg viser deg sideplanke

Her viser jeg hvordan du gjør «side-planke» som du kan variere ordinær planke- og magetrening med og som trener kjernemuskulaturen med fokus på de skrå magemusklene.

Planken er perfekt å gjøre i ferien!

Få instruksjon i flere varianter av planken HER

Alt du trenger er et flatt underlag. Og god teknikk – og det lærer du her. Husk – sjekk instruksjonen her heller en gang for mye enn å ha skadelig teknikk og liten effekt!

Se veiledningen under bildet!

Muskler du trener: Kjernemuskulaturen og skrå magemuskler

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Legg deg på siden, og støtt deg på underarmen og foten.
  • Ha albuen rett under din skulder.
  • Stram magen og rumpa og løft opp hoften (mens du beholder armen og foten i gulvet) til du har en rett linje fra fot og opp til skulder.
  • Hold posisjonen i 3-5 sekunder.
  • Senk så rolig ned igjen.

Viktig å tenke på:

  • Fikser kjernemuskulaturen under hele bevegelsen og kjenn at det er musklene rundt hoften som holder deg i rett posisjon, ikke skulderen.
  • For tyngre variant: Strekk armen rett opp i topposisjon før du returnerer.
  • For lettere variant: Plasserer det nederste kneet i gulvet og få mindre belastningen på skuldrene.

LES OGSÅ:

Styrkeprogram – oversikt

Kondisjonsprogram – oversikt

Styrkeøvelser med veiledning – full oversikt

Ha en sprek og sommerlig dag

Trine 😊

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og Instagram for mer inspirasjon

Sjekk ut mine treningsgrupper/kurs HER

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *