Jeg viser deg planke med benhev

Hei igjen! Jeg selv har en pause fra all trening om dagen pga helsesituasjonen, og drømmer om en hverdag hvor normal trening og ikke minst styrkeøvelser er på plass. Enn så lenge mosjonerer jeg lett i Danmark, ved turer til fots og på sykkel og får masse deilig frisk luft.

Til dere som er i full vigør – her viser jeg hvordan du gjør en tyngre og dynamisk variant av ordinær planke, «planken med benløft».

Planken er perfekt å gjøre i ferien for deg som trenger en utfordring – krever ikke noe utstyr!

Få instruksjon i flere varianter av planken HER

Alt du trenger er et flatt underlag. Og god teknikk – og det lærer du her. Husk – sjekk instruksjonen her heller en gang for mye enn å ha skadelig teknikk og liten effekt!

Se veiledningen under bildet!

Muskler du trener: Mage- og ryggmuskulatur, både små stabiliserende muskler og de store musklene. Bakside lår.

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå på tær og albuer.
  • Trekk magen opp mot ryggraden og stram rumpa, fikser kroppen.
  • Med hoften helt i ro løfter du ett strakt ben, holder posisjonen litt og senker rolig ned.
  • Bytt ben.

Viktig å tenke på:

  • Pass på at korsryggen aldri står i svai. Avbryt i så fall straks øvelsen.
  • Se ned i gulvet under hele øvelsen slik at du spenner av i nakken.

LES OGSÅ:

Styrkeprogram – oversikt

Kondisjonsprogram – oversikt

Styrkeøvelser med veiledning – full oversikt

Ha en sprek og sommerlig dag

Trine 😊

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og Instagram for mer inspirasjon

Sjekk ut mine treningsgrupper/kurs HER

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *