Slik skal jeg unngå å møte veggen

Etter legeundersøkelser, kloke samtaler og tid til å tenke og få hodet over vann, får jeg stadig mer forståelse for min egen tilstand. Jeg ser selv at jeg har kjørt meg selv så hardt over tid – både på privaten og i arbeidslivet samtidig, og at jeg er farlig nære å møte en knallhard murvegg.

Reservetanken er nesten helt tom!

Småbarnsfasen er tøff. Vi fikk to tette barn, og vi ble mye søvnløse, syke og slitne. Vi er fortsatt ikke ute av denne fasen. Oppstartsfasen kan også være utmattende. Jeg var så klar for Trines Treningsglede, så ivrig. Og det ble mye å tenke på, ved siden av mammarollen og livet ellers. Ting jeg som ansatt i VG ikke ofret en tanke, begynte å prege store deler av hverdagen, også nettene. Jeg ville og vil opp og frem, og har tenkt intenst videre, videre, oppover og oppover – og har ikke følt at jeg har trengt så mange pust i bakken. Alt har vært så gøy og positivt. Jeg skaffet meg jo drømmejobben og ville bare jobbe så ofte jeg kunne og realisere alt – gjerne fort! Opptreningsfasen innebærer dessuten økt energibruk. Etter graviditeter og fødsler/keisersnitt var jeg så utrolig motivert for å bygge opp formen på alle fronter – øke styrken, øke kondisjonen. Og jeg hadde så mye jeg ville trene – og rolig bevegelighetstrening og yoga har jeg jo ikke hatt tid til. Vektreduksjonsfasen kom jo på toppen av det hele, som for meg har handlet stadig mer om å redusere innkommende energi – fordi jeg ikke har kunnet trene normalt og øke energiforbruk effektivt via aktivitet.

Selv har jeg aldri sett meg selv som utbrent eller i risikosonen for det, men dette er vel kanskje suksessoppskriften på nettopp det? Eller på å komme litt vel mye over på minus-siden i hvert fall.

Det er ikke noe gærent med noen av disse fasene. Tvert i mot. Jeg elsker å være mamma og alt er selvvalgt og lystbetont. Men sum summarum er det ikke balanse i energiregnskapet, jeg innser det nå og snur.

Jeg tror det er i tide! Og er uhyre glad for det. Etter så mange smeller og en oppvåkning i sommer, lar jeg ikke sjansen gå fra meg nå, jeg tar grep. Jeg søker en bedre balanse.

Foruten opplagte faktorer som mye søvn, sunn mat og kun rolig aktivitet, skal jeg følge noen råd for å unngå å bli utbrent fremover, inspirert av den amerikanske nettsiden HelpGuide:

  1. Start dagen med noe rolig og avslappende! Det trenger ikke ta mer enn 5 minutter. Jeg skriver i en liten bok hva som er viktig for meg den dagen, kun et par stikkord.
  2. Fokuser på gode vaner! Jeg må være ekstra nøye med å balansere riktig mat, trening og nok hvile, for å få igjen den energien og restitusjonen kroppen trenger for å takle livets krav.
  3. Sett grenser! Lær deg å si «nei» først som sist. Jeg må minne meg selv på at når jeg sier «nei» til noe, så er det for å få det jeg faktisk vil.
  4. Ta en pause fra teknologien! Ha et tidspunkt eller et tidsrom hver dag hvor du logger deg av alt av medier. For meg er det viktigst å logge av mail, sosiale medier, pc og telefon.
  5. Dyrke din kreative side! Kreativitet er visst en kraftfull motgift mot utbrenthet. Det kan handle om å prøve noe nytt, men for meg handler det like mye om å få dyrket gamle prosjekter, favoritthobbyer eller sysler, som jeg har «måttet» prioritere bort, samt å velge aktiviteter som ikke har noe som helst med jobben å gjøre.
  6. Lær deg å takle stress! Når du er på veien mot utbrenthet, føler du deg ofte hjelpeløs, men du har faktisk langt mer kontroll enn det du kanskje tror. Om du lærer deg å takle stress, kan du gjenoppta balansen i livet. Så dette er det tid for å sette seg mer inn i.

Det er rart hvordan livet endrer seg og hvordan nye problemstillinger oppstår. Temaer som går inn det ene øret og ut det andre, fordi man ikke berøres eller plages av det, blir plutselig høyaktuelt og treffende.

Håper du også fikk noe ut av dette selv om du ikke er på vei til å bli utbrent 🙂 Vi har kanskje alle godt av å justere oss for å få bedre balanse i livet?

God søndag og god sommer fortsatt! 🙂

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *