Jeg viser deg liggende rygg- og benhev

Her viser jeg hvordan du gjør «liggende rygg- og benhev» som styrker det meste av muskler på baksiden av kroppen vår. Du bruker egen kropp og tyngdekraften.

Perfekt øvelse å gjøre i ferien!

Få instruksjon i flere varianter av rygghev med egen kropp HER og i apparat HER

Alt du trenger er flatt underlag. Og god teknikk – og det lærer du her. Husk – sjekk instruksjonen her heller en gang for mye enn å ha skadelig teknikk og liten effekt!

Se veiledningen under bildet!

Muskler du trener: Korsrygg, rumpe, bakside lår, bakside skulder

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Ligg på magen og se ned i underlaget.
  • La albuene peke rett ut til siden og ha fingerne omtrent ved ørene. Ha strake ben.
  • Stram rumpa, ha et lett spenn i magen og en lett sammentrekning mellom skulderbladene.
  • Løft både brystkasse/armer og ben fra gulvet samtidig.
  • Hold posisjonen i 5 sekunder og senk rolig ned igjen til utgangsposisjon.

Viktig å tenke på:

  • Stram rumpe gjennom hele bevegelsen og spesielt i topposisjon.
  • Se ned for ikke å anstrenge nakkemuskulaturen.
  • For lettere variant: Ha armene bøyde ut fra ørne, eller ned langs siden av kroppen.

LES OGSÅ:

Styrkeprogram – oversikt

Kondisjonsprogram – oversikt

Styrkeøvelser med veiledning – full oversikt

Ha en sprek og sommerlig dag

Trine 😊

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og Instagram for mer inspirasjon

Sjekk ut mine treningsgrupper/kurs HER

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *