Jeg viser deg dips

Her viser jeg hvordan du gjør overkroppsøvelsen «dips» som du heller ikke trenger å gå på treningssenter for å gjøre. Er du tålmodig med innlæringen, har du en perfekt baseøvelse du kan gjøre i ferien!

Alt du trenger er en forhøyning der du er, for eksempel en stein i naturen, en benk i parken, en stol eller en trapp i huset, evt en steppkasse på treningssenter.

Og god teknikk – og det lærer du her. Vær nøye så du ikke pådrar deg skader.

Husk sjekk instruksjonen heller en gang for mye enn å ha skadelig teknikk og liten effekt!

Se veiledningen under bildet!

Muskler du trener: Triceps (bakside overarm) og store brystmuskel.

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå med ryggen til forhøyningen og ta et cirka skulderbredt grep på kanten.
  • Ha bena strakt ut foran deg og rumpa foran kanten/forhøyningen.
  • Senk kroppen ned mot gulvet ved å bøye i albuene.
  • Ha smal posisjon i albuene
  • Kjenn en strekk i brystet i laveste posisjon, men ikke gå dypere enn 90 grader i .
  • Press opp igjen. Trykk håndflatene ned i forhøyningen.

Viktig å tenke på:

  • Ha lave skuldre under hele bevegelsen.
  • Pass på at albuene peker bakover og ikke ut til siden.
  • Ikke overstrekk albueleddet i topp posisjon.
  • Hold kroppen og hofta i ro.
  • Unngå å løfte deg opp ved å heve rumpa.

For lettere variant: Bøy i knærne og plasser føttene nærmere forhøyningen.

For tyngre variant: Plasser føttene lengre unna forhøyningen.

HER får du full oversikt over alle styrkeøvelsene mine med veiledning

HER får du hele styrkeprogram – det er mange ulike og jeg lager stadig nye

HER får du full oversikt over mine kondisjonsprogram

Ha en sprek og sommerlig dag

Trine 🙂

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og Instagram for mer inspirasjon

Sjekk ut og MELD DEG PÅ mine treningskurs/grupper HER

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *