Tredje vektråd ut: «Spis mer av xxx!»

Flere rådgivere innen mat, helse og ernæring mener at skal man plukke ut det aller beste rådet for vellykket vektreduksjon for en som er overvektig, så er det å få i seg større mengder av en bestemt matgruppe – nemlig grønnsaker. Dagens vektråd til drøfting lyder altså: Spis mer grønnsaker! 

De siste ukene tok jeg opp disse rådene ved vektreduksjon: Første vektråd ut: «Spis mindre!» og Andre vektråd ut: «Tenk deg om først»

For tiden går jeg systematisk gjennom 15 enkle vektreduksjonsråd gitt av ulike faglige eksperter, innenfor mat, ernæring og evt trening. For min egen del og læring, men også for dere som har gitt uttrykk for at temaet vekt er ønskelig på min blogg. Jeg deler hva jeg personlig synes om hvert enkelt råd. Og understreker at jeg ikke er noe ernæringsfysiolog. Bruk det gjerne til inspirasjon og refleksjon.

Så til dagens råd – «Spis mer grønnsaker!»

For helsens del anbefaler Helsedirektoratet alle å spise minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær hver dag, og at omkring halvparten er grønnsaker. (Det er sannsynlig at et høyere inntak har positive helseeffekter, men det er uklart hva som er det optimale inntaket.) For vektens del anbefales det at den totale middagstallerkenen alltid består av minst en tredjedeler grønnsaker, og aller helst halvparten av tallerkenen.

Med mindre du får i deg grønnsaksmengder og andeler etter disse anbefalingene allerede, og kanskje til og med mer til, bør du altså øke mengden med grønnsaker daglig for å øke sjansen for å lykkes med vekten!

Og til dagens vektråd spør jeg som vanlig: Er dette et godt råd i praksis? Hva er en utfordring ved dette rådet? Og hva gjør rådet genialt? Les mine svar under bildet!

Utfordringen med dette rådet? Vektreduksjon vil alltid være avhengig av det totale energiregnskapet. Så skal du gå ned i vekt ved å fokusere på å spise mer av noe, så bør du uansett og i tillegg rådes til ha kontroll på det totale kaloriinntaket. Å spise 250 grønnsaker eller mer daglig kan dessuten være vanskelig i praksis og kreve stor oppmerksomhet. Det er en mengde som det er utfordrende å få i seg «av seg selv» og til og med når man går hardt inn for det så kan det så kan det være utfordrende for mange å få det til hver eneste dag. Om morgenen har man ofte travelt og det kan ta for mye tid å skjære opp grønnsaker til frokost og eventuelt til matpakke. På jobben er man prisgitt en sunn kantine som serverer salater eller i hvert fall retter med grønnsaker. Evt må ha ha med egen salat. Til middag er det kanskje enklest og mest vanlig å få i seg grønnsaksdosen. Det forutsetter at handlingen har gått som planlagt, at grønnsakene er på plass i kjøleskapet og at man vet hva man skal gjøre med dem, ikke minst for at barna skal spise opp den grønne delen av tallerkenen. Hvis man ikke er så flink til å lage mat fra bunn samt å planlegge, er det fort gjort at grønnsaksinntaket blir danket ut av mer ferdigpreget mat og dermed blir for lavt.

Det geniale med dette rådet? For en som skal ned i vekt, og dermed innta færre kalorier totalt sett, kan rådet om å spise mer av noe være enklere å forholde seg til og mer lystbetont enn det å skulle fokusere på å kutte noe ned eller helt ut. Jeg har veldig tro på aktive råd der noe skal økes, også når det gjelder grønnsaker selv om det ikke regnes for å være like populært som godteri og søtsaker. I tillegg har de næringstette grønnsaker generelt mindre kalorier i seg enn mye annen mat, og er sånn sett det smarteste man kan øke. Når man øker grønnsaksandelen på for eksempel middagstallerkenen så vil det totale kaloriinnholdet gå ned uten at dette går på bekostning av metthetsfølelsen, noe jeg tror er viktig for hvermansen. Jeg har i hvert fall blitt for gammel til å gå rundt skrubbsulten for å bli slank. Å rette fokuset og øke inntaket av noe som både er sunt, godt, mettende og har veldig få kalorier, gir både trivsel og matglede underveis, noe som er viktig for å lykkes med endringer over og varig vektreduksjon.

Min konklusjon: Rådet kan være utfordrende å følge i starten, men blir lettere og lettere når det blir en vane å inkludere mer grønnsaker i planleggingen, handlingen og til flere av dagens måltider. Rådet er konkret og derfor lett å følge i praksis. Og motiverende, fordi man kan spise seg mett på noe godt. Jeg gir deg likevel noen konkrete tips til hvordan du kan øke grønnsaksinntaket i det daglige under bildet, for å gjøre rådet enda mer gjennomførbart.

Slik spiser du mer grønnsaker:

  1. Dander alltid litt grønnsaker på toppen av pålegget på knekkebrød og brødskiver!
  2. Spis salat til lunsj hver gang du kan, gjerne lun hvis du har muligheten!
  3. Kjøp inn 2-3 poser med knaskegulrøtter hver mandag og bruk dette som mellommåltider mandag til fredag!
  4. La halve middagstallerkenen være grønnsaker. Jeg elsker å grille, bake og woke grønnsaker – gjerne med chilli og hvitløk.
  5. Lag gjerne en rutine med grønn smoothie, kanskje ikke hver dag, men et par dager i uken! Få oppskrift på min grønne smoothie HER!

Hva tenker du? Har du noen erfaringer eller synspunkter til dagens «beste råd»?

Trine 🙂

♥♥♥♥♥

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og Instagram for mer inspirasjon 🙂

Trine 🙂

PS. Understreker igjen at dette er betraktninger fra en ikke ernærings-ekspert. Ei heller en 41-åring som kan vise til superresultater mht vekten foreløpig. En fordel er at jeg har jobbet mye i en faglig forankret og suksessfull ventreduksjonstjeneste med anerkjente og dyktige kollegaer. Og ikke minst at jeg selv har kjent og kan kjenne på kroppen hvordan ulike råd treffer i praksis.

For meg som har faglig kompetanse som begrenser seg til trening, er det naturlig og forsvarlig å blogge og rådgi omkring de treningsrelaterte faktorene knyttet til vektreduksjon. Jeg gir tips om trening som vil hjelpe på i riktig retning i en vektreduksjonsprosess. Følgerene mine viser interesse for temaet og har også gitt tilbakemelding om at de ønsker seg mer permanent innhold fra meg om dette.

I Vektklubb.no håndterte jeg ikke bare de treningsrelaterte problemstillingene, men ga også veiledning i forhold til vektreduksjon og livsstilsendring generelt – knyttet til tjenesten som baserer seg på rådene fra Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. Jeg jobbet også med å redigere alle svarene som ble gitt av de faglig tunge ekspertene som var knyttet til tjenesten. Jeg kjenner godt til Helsedirektoratets råd, hva som er medisinsk forsvarlig vektreduksjonsmetode samt hvordan man bruker kilder både i rådgivning og journalistikk.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *