Andre vektråd ut: «Xxxx deg ned i vekt!»

Ikke bare mentaltrenere, men også kostholdseksperter mener at det beste rådet for vellykket vektreduksjon handler om hodet. Du må tenke nøye gjennom hvorfor du vil gå ned i vekt før noe annet. Altså – ta deg tid til den mentale biten og ta den på alvor.

Enkelte eksperter mener at dette er det aller beste rådet til den som skal ned i vekt – er følgende: «Tenk nøye gjennom hvorfor du vil ned i vekt!»

Og det er dette vektådet jeg skal drøfte i dagens innelegg.

I tiden fremover går jeg systematisk gjennom 15 enkle vektreduksjonsråd gitt av ulike faglige eksperter, innenfor mat og ernæring. For min egen del og læring, men også for dere som har gitt utrykk for at temaet vekt er ønskelig på min blogg. Jeg deler hva jeg personlig synes om dette rådet. Og understreker at jeg ikke er noe ernæringsfysiolog. Bruk det gjerne til inspirasjon og refleksjon.

Og til dagens vektråd spør jeg som vanlig: Er dette et godt råd i praksis? Hva er en utfordring ved dette rådet? Og hva gjør rådet genialt? 

Sist uke tok jeg opp dette kostholdsrådet ved vektreduksjon: Første vektråd ut: «Spis mindre!»

Nå står et mentalt råd for tur – «Tenk nøye gjennom hvorfor du vil ned i vekt!»

Å lykkes handler altså om det mentale, mener noen eksperter. Og om å stille seg spørsmålet – hva er din motivasjon bak å skulle gjennomføre vektreduksjon? Er du bevisst hvorfor du skal sette i gang en endringsprosess? Vet du hva det innebærer av innsats og ofring hvis du skal lykkes? Å endre spise- og drikkevaner og eventuelt treningsvaner handler utelukkende samtidig om å gi slipp på noe annet, ofre noe samt kjempe og dette er viktig å være mentalt forberedt på. Å kjenne din motivasjon kan avgjøre, og da må man tenke.

Utfordringen med dette rådet? Det er ikke nødvendigvis så lett for alle å konkretisere grunnen til at man vil ned i vekt. Ofte er grunnen sammensatt, og årsaken føles diffus. Men desto viktigere å prøve og definere det for seg selv. En del vil trenge hjelp til å komme frem til den egentlige årsaken. Den som virkelig motiverer når alt butter. Når det er sagt, hvis du har tenkt deg om og vet hvorfor, er det nok?  Noen trenger mer konkret hjelp til trenings- og kostholdsendringene i praksis, andre kan så mye om råd, dietter, regimer og opplegg at de må guides i jungelen. Et enkelt mentalt råd som dette kan bli for abstrakt og lite anvendelig uten mer praktiske råd og tips for hverdagen, valgene som kommer og handlingene som skal settes ut i live.

Det geniale ved dette rådet? Et helt menneske må nødvendigvis ha tankene med seg på handlingsplanene. Man trenger å ha motivasjonen klart for seg i bunn når man skal gjennom det som for mange er en krevende handlingsprosess OVER TID. Ellers ebber ofte gjennomføringsevnen ut når det går litt tid eller vi møter motstand. Jeg føyer meg inn i rekken av eksperter som mener at du kan sitte på så mye kunnskap du bare vil om rett kosthold eller smart trening eller begge deler, men det hjelper svært lite hvis du ikke har hodet og drivkraften med deg. Tankesettet og sterkt forankret motivasjon kan skape økt drive, energi og vilestyrke til å endre vaner, og derfor er dette rådet viktig og grunnleggende. Men rådet trenger ikke stå alene? Være best?

Min konklusjon: Du må være motivert nok for lykkes med krevende endringer i hverdagen og gjennomføring fra dag til dag. Samtidig så trenger du mer gjerne konkret verktøy i det daglige for å klare å gjennomføre det du er motivert for å oppnå. Vi mennesker er sammensatte og jeg tror på en mer helhetlig tilnærming hvis man skal lykkes. Er du mentalt klar OG vet hva som må til av kostholds- og treningstiltak, er du godt rustet for endringen og kan nå ditt mål.

Dette er absolutt ett av flere viktige råd å ta med seg!

Hva tenker du? Har du noen erfaringer eller synspunkter til dagens «beste råd»?

Trine 🙂

♥♥♥♥♥

For å følge meg på Facebook-siden min Trines Treningsglede gå inn her og klikk «likes» På den måten får du alle varslingene mine om livesendinger, blogginnlegg, inspirasjon og informasjon.

Instagramprofilen er @trinestreningsglede 

PS. Understreker igjen at dette er betraktninger fra en ikke ernærings-ekspert. Ei heller en 41-åring som kan vise til superresultater mht vekten foreløpig. En fordel er at jeg har jobbet mye i en faglig forankret og suksessfull ventreduksjonstjeneste med anerkjente og dyktige kollegaer. Og ikke minst at jeg selv har kjent og kan kjenne på kroppen hvordan ulike råd treffer i praksis.

For meg som har faglig kompetanse som begrenser seg til trening, er det naturlig og forsvarlig å blogge og rådgi omkring de treningsrelaterte faktorene knyttet til vektreduksjon. Jeg gir tips om trening som vil hjelpe på i riktig retning i en vektreduksjonsprosess. Følgerene mine viser interesse for temaet og har også gitt tilbakemelding om at de ønsker seg mer permanent innhold fra meg om dette.

I Vektklubb.no håndterte jeg ikke bare de treningsrelaterte problemstillingene, men ga også veiledning i forhold til vektreduksjon og livsstilsendring generelt – knyttet til tjenesten som baserer seg på rådene fra Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. Jeg jobbet også med å redigere alle svarene som ble gitt av de faglig tunge ekspertene som var knyttet til tjenesten. Jeg kjenner godt til Helsedirektoratets råd, hva som er medisinsk forsvarlig vektreduksjonsmetode samt hvordan man bruker kilder både i rådgivning og journalistikk.

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *