Stramme opp – hvordan trene da?

Har du et ønske om å bli fastere i fisken? Med riktig kosthold og smart trening kan du oppnå betydelige endringer på et par måneder. Her får du noen generelle stramme-opp-tips som kan hjelpe deg til å justere vanene dine slik at de drar deg i retning av målet ditt.

Vi snakker ikke om noen helomlegging, et strengt treningsregime eller noen ekstrem vår-diett. Det handler kort fortalt om å justere opp det aktivitetsnivået og den muskelmassen du har i dag, samt justere ned det totale kaloriinntaket over tid. Det innebærer at du må legge om dine livsstilsvaner  – både i kostholdet og på treningsfronten – i større eller mindre grad – alt ut i fra hvilket utgangspunkt du har og hvor stram du vil bli.

For å ta det siste først – kostholdet – og veldig kort. Jeg er ingen ernæringsekspert og skal ikke komme med noen detaljert utredning om hva du skal gjøre på kostholdsfronten for å bidra til oppstrammende effekt.

Jeg vil kun dele det jeg erfarer er de mest fornuftige kostrådene for folk flest som ønsker varig vektreduksjon og oppstrammende effekt.

  • Spis all slags mat.
  • Spis regelmessig, gjerne hver tredje-fjerde time.
  • Spis sånn at du går ned i et passelig tempo.
  • Før dagbok en periode.

Les mer om hvert råd i innlegget HER!

På treningsfronten ville jeg prioritert følgende:

  • Øke aktivitetsnivået generelt. Hverdagsmosjon og/eller trening.
  • Kombinere styrke og mosjon/kondisjon, med vekt på kondisjon (70 %).
  • Velg baseøvelser og 8-12 repetisjoner.
  • Vektlegg kondisjonsformer du svetter av, minst 2-3 ganger i uken.
  • Velg kondisjonsformer du har grei teknikk.
  • Varier mest mulig.

Les mer om hvert punkt i HER innlegget «Ned 5-10 kilo – hvordan trene da?»

En slik måte å trene på vil på en side bidra til negativ energibalanse og dermed vektreduksjon, og på en annen side mer muskler og dermed oppstramming.

God vår 🙂

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *