Vekten er ikke avhengig av trening

Harde fakta er at vekten går ned ved negativ energibalanse. Det vil si at kaloriinntaket gjennom mat/drikk er lavere enn kaloriforbruket via trening og fysisk aktivitet. For overvektige som ønsker å oppnå dette kan man redusere matinntaket, øke aktivitetsnivået eller begge deler.

Jeg anbefaler definitivt det siste når dette er mulig. Kan man trene og holde seg i fysisk god form, så bør man det uansett!

Men hvis man ikke KAN trene og dermed ikke får økt aktivitetsnivået og kaloriforbruket, har man bare ETT tiltak igjen og ty til dersom vekten skal gå ned:

Å spise mindre (enda mindre). Så enkelt og så vanskelig!

Selv om man ikke kan bygge opp den fysiske formen er det altså ikke noen rasjonell grunn til å kaste vektmålet. Det kan likevel føles nærliggende.

Hvis du har en vei å gå for å nå trivselsvekten, utgangsvekten, normalvekten – den sunne kroppsvekten – som jeg hadde på bryllupsreisen (bildet) da det var stille før småbarns-stormen :), og vektmålet er viktig for deg, er det altså ikke noe å vente på selv om treningen er midlertidig lagt på hylla.

Personlig og faglig mener jeg definitivt at trening er en viktig del av livsstilen, men her snakker vi om tilfellet der man er tvunget til inaktivitet over tid.

At jeg selv blir tvunget til å kaste de kortsiktige målene som henger nøye sammen med treningsinnsats betyr ikke at jeg må gi opp håpet og kampen om å få tilbake utgangsvekten min. Det ville vært irrasjonelt. Vekten er ikke avhengig av trening (selv om den etter mange år med høyt, permanent aktivitetsnivå og stor muskelmasse nettopp har vendt seg til forbrenningsnivået dette medfører).

Ønsker du sterkt nok og er villig til å leve enda strengere og enda tøffere i matveien og holde et sterkt fokus på kostholdet, er det fullt mulig å nå målet om lavere vekt.

Da gjenstår det bare å bevise det ovenfor seg selv!

Motivasjonen for å jobbe av seg overflødige kilo kan faktisk bli enda sterkere når man ikke får trent over tid. Hvorfor? Jo for når muskelmassen er redusert, styrken og formen er tapt og veien tilbake til den fysiske knallformen er uhyre lang og lengre enn det var mulig og forutse, så hjelper det veldig mye å slippe å drasse på overflødige kilo og et krevende vektprosjekt i tillegg!

Å komme i gang blir lettere, å trene blir lettere, resultater vil bli raskere synlige, helsen vil merke det og sikkert også trivselen?

Ingen vits i å sette vektprosjektet på hold selv om man ikke får trent.

En positiv effekt av å fokusere utelukkende på kostholdstiltak for å bli kvitt overvekt, er at man lar seg stresse mindre av at man ikke får trent – selv om man jobber med vekten.

Håper på gradvis mer fysisk aktivitet fremover for egen del. Jeg føler meg grei etter dance step i går. Gleder meg til å trene i Midtste-bakkene i kveld med utegruppene mine, krysser fingre for at det også går greit.

På fredag skal jeg hente et hjelpemiddel som blir veldig spennende for helsen 😊

Trine

Min instagramprofil: @trinestreningsglede

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *