Tren styrke når du vil varig ned i vekt

codlingweb-4266

Mange forbinder vektreduksjon med kardio, svetting og å makse kaloriforbruket. Og for all del, dette gir høy forbrenning under selve økten og på kort sikt, og er et godt bidrag i prosessen.

Det mest effektive og beste i et litt lengre perspektiv er å kombinere styrke, kondisjon og sunn kost i passe mengder. Forsøm altså ikke styrketreningen om du ønsker du å gå varig ned i vekt eller stramme opp for godt!

Tren såkalt hypertrofitrening. Denne formen for styrke vil stabilisere vekten mer og den blir mindre sårbar for uregelmessigheter i kosten/matinntaket og treningen, som er helt vanlig. Ingen trener like mye og spiser like sunt hele tiden.

Styrketreningen innebærer øvelser for store muskelgrupper, med dynamiske bevegelser og en belastning mellom 8-12 repetisjoner. Slik metode vil over tid ikke bare gi økt styrke, men også økt muskelmasse på kroppen. 30 % styrke (to økter i uken minst) sammen med 70 % kondisjonstrening og sunn kost vil være meget effektivt både for formforbedring og vektnedgang.

På mandag har jeg oppstart av ny online gruppe – det er styrketrening som passer for alle i hele landet. Du får to helkropps styrkeøkter i uken – etter hypertrofi-metoden forklart over – og mulighet for oppfølging og et motiverende miljø i lukket Facebook-gruppe. Du trener når det passer deg via Facebook. Prisen er 950 kroner for 10 økter. FOR PÅMELDING send meg en mail snarest for å få plass: trine@trinestreningsglede.no HIV DEG MED!!! 🙂

Les også: To ganger i uken er nok!

På badevekta kan vekten gå noe opp midlertidig når du begynner å trene mer styrke, men det skal du ikke tenke på eller bli motløs av. Årsaken er ufarlig, naturlig og forklarlig – det betyr bare at du bygger muskler og at de veier en del og mer enn fett. Midjen og omkretsen vil samtidig minke og på sikt vil kroppsvekten også gå ned. Så i starten oppfordrer jeg deg til å fokusere på oppgavene og gjennomføringen, eventuelt omkretsen, og ikke vektresultatene. 

Jo mer muskler man har, jo større forbrenning eller energiomsetningen har man 24 timer i døgnet. Den som trener regelmessig styrke vil derfor ha høyere forbrenning også når de ikke trener. Dette gir et viktig bidrag til vektreduksjon og vektstabilisering i lengden. Det får man stor glede av når målvekten er nådd og man skal klare mesterstykket «å holde vekten», som mange eksperter mener er enda vanskeligere enn å gå ned i vekt.

Ellers er det mange andre grunner til at alle bør trene styrke. Jeg er samtidig den første til å anbefale at du vektlegger trening som du trives med. Men noen ting er det verdt å gjøre selv om det ikke er superfestlig fra dag en, for å komme dit man vil og nå de målene man har. Trening kan være lystbetont men også et strategisk middel. Er det en ting jeg virkelig har lært meg og like over tid, så er det styrketrening. Og effektene vil jeg ikke være foruten. Jeg unner alle de samme!

Et variert opplegg med både styrke- og kondisjonstrening blir dessuten aldri kjedelig 🙂

God fredag dere!

Trine

Min instagramprofil: @trinestreningsglede

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *