Stavgang er effektiv trening

nordic-walking-1369306_1920

Stavgang øker pulsen effektivt og er dermed et godt valg for den som vil bedre kondisjonen og eventuelt øke forbrenningen. I tillegg øker stavgang bevegeligheten og den utholdende styrken i hele kroppen, samt øker blodsirkulasjonen i nakke- og skulderområde.

Høyt energiforbruk

I stavgang bruker du armer og skuldre i tillegg til bena – hele tiden! Det utgjør et stort muskelbruk som igjen utløser et høyt energiforbruk totalt. For en som går med god teknikk øker energiforbruket med opptil tyve prosent sammenlignet med vanlig gange. Stavgang kan dermed helt klart være en effektiv kondisjonsform.

Å gå med staver gir støtte og kan øke stabiliteten på utfordrende, ulendt, glatt og steinete underlag. For en som sliter med dårlig balanse, svak motorikk, skader eller annet som svekker gangen kan denne økte stabiliteten gi bedre flyt og raskere tempo, noe som igjen kan bidra til at pulsen holdes jevnt opp og økes.

Mange går i fjellet med staver – noen for å øke trenings- og forbrenningseffekten, mens andre tyr til staver rett og slett for å øke sin egen fremkommelighet i krevende terreng slik at de faktisk skal kunne klare å gå i fjellet. Genialt?

hiking-1454936_1920

Ettersom du blir bedre i stavgang og kommer i form, kan du pushe deg selv videre og øke formen ytterligere ved å gå over til stadig mer krevende løyper. Med staver kan du for eksempel trene bakkeintervaller i kupert terreng.

Skånsomt, billig, tilgjengelig og sosialt

Stavgang er et godt – og ikke minst veldig skånsomt alternativ til jogging. Å gå i seg selv vet vi er meget skånsomt for kroppen, og spesielt for kne- og hofteledd. Videre bruker man muskler i både over- og underkroppen aktivt uten at det gir støt og belastning på ledd. For overvektige er stavgang et meget godt aktivitetsvalg, med tanke på å oppnå god effekt fra første stund og på en skånsom måte.

Et par gode staver koster mellom 400-600 kroner. Ut over det kan du trene gratis året rundt. Stavene skal ikke være like høye som i langrenn, men lik kroppshøyden din ganget med 0.7. Vinkelen i albuleddet skal være omtrent 90 grader når du holder stavene rett opp og ned litt foran kroppen. Når du har investert i et par ok staver, har stabile sko og gjerne et par hansker, kan du trene hvor som helst – på alle typer underlag, når som helst og i all slags vær. Du kan også enkelt veksle på med å gå vanlig da de fleste staver kan skyves sammen og hektes på for eksempel sekken.

Stavgang passer for alle uansett alder, nivå og form (fra før) og kan gjøres alene eller sammen med andre. Du kan også delta i grupper eller kurs.

Lyst til å begynne med stavgang? Du er garantert en super kondisjonsform, men lær deg teknikken riktig. Jeg gir en innføring her på bloggen i neste uke som kan hjelpe deg på vei, så følg med 🙂

Ha en fin dag! 🙂

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *