Intervall-økt til deg som går

lope

Lyst til å gjøre litt mer ut av helgens mosjon? På 40 minutter kan du få en effektiv intervalløkt ut av det som kanskje pleier å ende opp som en tusletur.

Ved å gå mer målrettet kan du enklere bli svett og sliten og dermed forbedre utholdenheten, løfte formen raskere og oppnå mer fremgang. Prøv denne økten og få opp pulsen og mer ut av tiden!

♥♥♥♥♥

OPPVARMING:

  • Gå i middels tempo i 5 minutter. Du skal føle deg litt andpusten.

HOVEDDEL:

  • Gå raskt i 8 min. Du skal føle deg andpusten.
  • Gå rolig i 2 min. Du blir knapt andpusten.
  • Gjenta det raske intervalldraget på 8 minutter 2 ganger (så det blir 3 ganger totalt), med den rolige, aktive pausen på 2 minutter i mellom. Du er altså andpusten og ligger på høyere pulsnivåer i totalt (8×3=) 24 minutter.

NEDTRAPPING:

  • Gå i middels tempo i 5 minutter til slutt. Du skal roe ned og føle deg litt andpusten.

Totalt 40 min.

KOMMENTAR: I intervalldragene må du forsøke å holde høyt tempo slik at du blir sliten og får pulsen godt opp. Et generelt råd er at intervalltiden skal være mest mulig lik i alle intervalldragene. Ikke start raskere enn at du klarer å fullføre alle intervallene i samme tempo. Her må man prøve seg frem og trene seg god på intervallmetoden. Lykke til! 🙂

♥♥♥♥♥

Om du har lyst på et helt gåprogram for å løfte formen kan du jo følge dette gåprogrammet over 8 uker!

Dette gåprogrammet fungerer også som et treningsprogram man kan gå over til dersom man har gjennomført «8 ukers gåprogram del 1». Ta gjerne en titt på del 1 her dersom du er usikker på hvilket program som er riktig for deg å starte på.

Når jeg ønsker bedre form og kondisjon og legger ned tid i øktene mine synes jeg det er motiverende å vite at jeg får treningseffekt og ikke bare helseeffekt. Da gjelder det å være litt bestemt og målrettet med treningen, ikke minst når turene er hovedaktivitetsformen.

Gåing er balsam for kropp og sjel, gjør det til trening en super treningsform i tillegg!

God tur og helg 🙂

Hilsen Trine

For å følge meg på Facebook-siden min Trines Treningsglede gå inn her og klikk «likes» På den måten får du alle varslingene mine om livesendinger, blogginnlegg, inspirasjon og informasjon.

Instagramprofilen er @trinestreningsglede

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *