Jeg viser deg omvendt crunch

5. situps

Her viser jeg deg mageøvelsen «omvendt crunch». For den som ikke har tilgang til treningssenter er denne  kjærkommen, uansett utgangspunkt.

Se veiledning i øvelsen under bildet!

Styrkemetodejul

Omvendt crunch krever ikke utstyr og kan gjøres hvor som helst.  

Muskler du trener: Rette mage-og kjernemuskler (gir også bevegelighet i ryggen).

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Sitt oppreist med 90 grader i kneleddet (som i innfelt bilde). Ha hælene i underlaget.
  • Hold armene strake fremfor deg i skulderhøyde. Håndflatene er ned og skuldrene er lave.
  • Trekk magen inn mot ryggraden. Rull tilbake virvel for virvel til du ligger flatt med overkroppen.
  • La armene hvile mot underlaget og pust inn før du snur bevegelsen og ruller tilbake til utgangspunktet (eventuelt ta tak bak det ene låret og dra deg opp).
  • For tyngre variant; ha hendene i kors på brystet, og enda tyngre ha albuene pekende rett ut fra ørene. Løft deg selv opp ved å bruke magen.

Viktig å huske på:

  • Trekk magen inn mot ryggraden både når du ruller opp og ruller ned.
  • Ha lave skuldre.

God trening!

Hilsen Trine 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *