Jeg viser deg nedtrekk i apparat

FullSizeRender2

Her viser jeg deg ryggøvelsen «nedtrekk». Å trene de store ryggmusklene har du god nytte av enten du ønsker bedre holdning, en sterkere rygg generelt eller for eksempel trener med mål om å løfte din egen kropp i hang-ups.

NEDTREKKSAPPARAT finnes på de fleste treningssentre. Dersom du ikke har tilgang på treningssenter og apparater, anbefaler jeg for eksempel stående foroverbøyd roing med håndvekter eller roing med strikk. Da trener du de samme musklene.

Se veiledning i øvelsen under bildet!

Styrkemetodejul

Muskler du trener: den store ryggmuskelen og biceps som hjelpemuskel.

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Sitt med lårene «spent fast» i apparatet og hold stangen med bredt grep.
  • La albuene er være strukket ut og skulderbuen hvile.  Trekk skulderbladene sammen og ned og trekk stangen rett ned til den så vidt berører brystet.
  • Slipp stangen sakte opp igjen.
  • Albuene peker ut til siden under utførelsen gjennom hele øvelsen.

Vær obs på dette:

  • Start alltid med å trekke skulderbladene sammen og litt ned.
  • La brystet peke litt frem.
  • Pass på at grepet er like langt ut på stangen på begge sider.

God trening!

Klem Trine 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *