Rygghev i apparat

RHe1

RHe2

Her viser jeg deg ryggøvelsen «rygghev på benk». En ryggøvelse du kan gjøre både som nybegynner og viderekommen, da du kan starte vanlig og deretter holde en stadig litt tyngre vektskive foran brystet ettersom du blir sterkere.  

Å trene baksiden av overkroppen har vi alle godt av i dagens samfunn. Mange stresser magetreningen veldig når de ønsker en smalere og sterkere midje, men husk at en sterk rygg kan bidra sterkt til det samme og anbefales å gjøres i kombinasjon med kjerne- og magetrening.

RYGGHEVAPPARATET finnes på de fleste treningssentre. Dersom du ikke har tilgang på treningssenter og apparater, anbefaler jeg for eksempel rygghev på flatt underlag, der du jobber med egen kroppsvekt og tyngdekraften.

Se veiledning i øvelsen under bildet!

Styrkemetodejul

Muskler du trener: ryggmusklene/ryggstrekkerne

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Plasser deg i apparatet med fremsiden av kroppen ned, med føttene på fotplaten og forsiden av lårene på puten.
  • Still inn apparatet slik at hele overkroppen er fri til å bevege seg opp og ned.
  • Ha armene i kors foran brystet, og blikket frem.
  • Senk overkroppen ned mot gulvet med rett rygg.
  • Knip i setet og løft rolig opp igjen til du har en lang strak kropp med hodet på toppen.

Vær obs på dette:

  • Unngå svai korsrygg i topposisjon.
  • Ikke beveg hodet, la det være en forlengelse av kroppen i hele bevegelsen.
  • Ha hendene bak nakken og albuene pekende ut til siden om du vil gjøre øvelsen tyngre.

God trening!

Klem Trine 🙂

For å følge meg på Facebook-siden min Trines Treningsglede gå inn her og klikk «likes» På den måten får du alle varslingene mine om livesendinger, blogginnlegg, inspirasjon og informasjon.

Instagramprofilen er @trinestreningsglede 

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *