Jeg viser deg tåhev på forhøyning

THsak2

 

Her viser jeg deg leggøvelsen «tåhev på forhøyning». En trapp, ribbevegg eller annen forhøyning gir leggmusklene og balansen en ekstra utfordring og er fin å gå over til nå tåhev på flatt underlag går som en lek.

I tillegg til styrke og bedre balanse, forebygger riktig leggtrening skader og betennelse i akilles, og bedrer evnen til å løpe på forfot. Tåhev er øvelsen jeg vil anbefale alle å gjøre. Og for de som jogger/løper vil jeg si det er en nødvendighet. Nok en tyngre variant kommer senere i julekalenderen, så følg med for deg som er viderekommen.

Se en lettere nybegynner-variant av tåhev her.

Se veiledning i øvelsen under bildet!

Styrkemetodejul

TÅHEV PÅ FORHØYNING kan med litt kreativleting utføres hvor som helst!

Muskler du trener: leggmuskler

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå med føttene i hoftebreddes avstand og med helene utenfor kanten. Cirka en tredjedel av foten er på trinnet.
  • Løft deg i raskt tempo opp på tærne så langt opp du kommer.
  • Senk rolig ned helt til helene er nedenfor trappen.

Viktig å tenke på:

  • Forsøk å bruke hele bevegelsesbanen i ankelleddet og utfordre balanse, ved å strekke ut hele akillessene.
  • Ha knær over tær i hele bevegelsen.
  • Trekk inn i magen og ha rett rygg og lave skuldre.

God trening!

Klem Trine 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *