Knebøy med bred posisjon

codlingweb-4391

 codlingweb-4393

Her viser jeg deg benøvelsen «knebøy med bred fotstilling». Den styrker rumpe, lår og hoftemuskulatur og gir god hverdagsnytte, og den er det fin å starte med uten vekter.   

Styrkemetodejul

Se veiledning i øvelsen under bildet!

KNEBØY UTEN UTSTYR kan utføres hvor som helst!

Muskler du trener: rumpe, fremside lår, rygg og hoftemuskulatur

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå med bred avstand mellom føttene – som peker skrått utover. Under øvelsen er verken kne- eller hofteledd i noen ytterstilling og er derfor mer skånsom mot knær og ryggen.
  • Hold naturlig rett rygg og fordel kraften likt på begge beina når du senker deg ned og pusher deg opp.
  • Aktiver buk og ryggmusklene for å holde ryggen naturlig rett.

Viktig å huske på:

  • Knærne peker alltid i samme retning som tærne.
  • Ryggen er rett under hele øvelsen.
  • Gå ikke dypere enn at du klarer øvelsen med rett teknikk.
  • Øvelsen blir naturligvis tyngre om du holder håndvekter i hendene eller har vektstang på nakken.

God trening!

Klem Trine 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *