Jeg viser deg lave sit-ups

MR28

 

Her viser jeg deg mageøvelsen «lave sit-ups». Den styrker de øvre delen av de rette, dynamiske magemuskelen – som bidrar til å holde kroppen oppreist og magen flatere.  

Se veiledning i øvelsen under bildet!

Styrkemetodejul

LAVE SIT-UPS kan utføres hvor som helst!

Muskler du trener: rette magemuskler

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Ligg på ryggen på underlaget med bøyde knær. I denne varianten av sit-ups har du hendene ved ørene og albuene pekende rett ut til siden. 
  • Løft overkroppen opp og frem. Rull forsiktig tilbake langsomt ned mot underlaget, virvel for virvel.
  • Tipp bekkenet bakover, slik at du krummer ryggen. 

Viktig å tenke på:

  • Prøv å spenn av i nakkeregionen og fokuser på at det er magemusklene som skal gjøre jobben.
  • Se skrått opp i taket.
  • Trekk navlen inn mot ryggeraden hele veien ned.
  • For lettere øvelse: legg armene i kors over brystet. For tyngre: strekk armene ut over hodet.

God trening!

Klem Trine 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *