Jeg viser deg roing i apparat

SRo1SRo2

Her viser jeg deg ryggøvelsen «sittende roing i apparat». Den passer spesielt godt for deg som er lut i overkroppen og som ønsker å styrke opp baksiden og ryggmusklene.

Se veiledning i roing under bildet!

Styrkemetodejul

SITTENDE ROING-APPARAT finnes på de fleste treningssentre. Stående foroverbøyd roing med hantler eller roing med strikk trener de samme musklene og er alternative øvelser. 

Muskler du trener: De store ryggmusklene, samt muskulaturen mellom skulderbladene.

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Fest et smalt håndtak til kabelen om det ikke er der fra før. Sitt med lett bøyde knær og lett foroverlent, strak rygg.
  • Beveg overkroppen fremover ved å bøye i hofteleddet. Ryggen holdes fortsatt rett.
  • Trekk så håndtaket mot navlen samtidig som du retter deg opp igjen i overkroppen og har albuene pekende rett bakover.
  • Stopp bevegelsen når du sitter 90 grader i hofteleddet.
  • Press skuldrene ned og sammen bakover, spesielt i siste del av bevegelsen.
  • Brems rolig tilbake til utgangsposisjon, og gjenta.

Vær obs på dette:

  • Hold skuldrene senket og bakover gjennom hele øvelsen
  • Unngå krumming av nedre del av ryggen.
  • Tank at bevegelsen er todelt og at det kun er armene som dras bakover i siste fase, ikke overkroppen.

God trening!

Klem Trine 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *